Reklama

Zenon Kowalewski rezygnuje z mandatu radnego

17/02/2011 14:16
Na najbliższą środę, na wniosek radnych SPZP, zostanie zwołana najprawdopodobniej nadzwyczajna sesja Rady Powiatu. Będzie ona zawierać dwa punkty porządku obrad: podjęcie uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego i podjęcie uchały w sprawie wyrażenienia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym. Sprawa dotyczy Sekretarza Gminy Obryte Zbigniewa Szczepanika, którego chce zwolnić z pracy Wójt Gminy Jan Mroczkowski. 

O sprawie mandatów radnych i łączenia ich z innymi stanowiskami pisaliśmy w 5 numerze Pułtuskiej Gazety Powiatowej

Kłopoty z mandatami radnych

Zakończenie wyborów samorządowych nie oznacza, że powstałe rady są przez całą kadencję takie same. Zmienia się ich skład, gdyż wiele przepisów zabrania łączenia mandatu radnego z innymi stanowiskami. Dlatego tak wiele zmian już mieliśmy a i kilka czeka nas jeszcze. 

Przez kilka dni – do ślubowania po II turze wyborów Radnym Rady Miasta był Wojciech Dębski. Jego miejsce zajął Stanisław Skalik. W radzie powiatu Radnym był Jan Mroczkowski. Kiedy wygrał wybory na Wójta to złożył rezygnację i jego miejsce zajęła Zofia Drabczyk. 

Także Jan Zalewski zrezygnował z mandatu radnego i zwolnił miejsce dla Krzysztofa Nuszkiewicza. Kilka tygodni temu Rada Miasta głosami koalicji (PSL, SLD, PO) negatywnie ustosunkowała się do wniosku Radnego Romana Skrzypka. Złożył on rezygnację z mandatu radnego ale radni koalicji mają na ten temat inne zdanie! Z analizy przepisów prawa wynika jednak, że radnym on być nie może tak jak i Zenon Kowalewski – Zastępca Burmistrza Pułtuska. 

Wybory samorządowe niosą dla kandydatów, którzy zdobywają mandat pewne ograniczenia. Otóż mandatu radnego nie wolno łączyć z stanowiskiem dyrektora w jednostce podległej danemu samorządowi. W naszych samorządach taka sytuacja miała miejsce z Dyrektorem DPS Obryte-  Janem Zalewskim. Zdobył on mandat radnego powiatowego i ślubowanie oznaczałoby utratę stanowiska dyrektora. Dlatego Jan Zalewski przed pierwszą sesją złożył do Starosty wniosek o urlop bezpłatny. Przysługuje on maksymalnie na okres całej kadencji plus trzy miesiące. Starosta wniosek podpisał i Jan Zalewski został radnym powiatowym. Już po kilku dniach jednak uznał, że woli spokojnie wykonywać swoją dotychczasową pracę i zrezygnował z mandatu. Starosta pozytywnie przyjął wniosek o rezygnacji z urlopu bezpłatnego. Na miejsce Jana Zalewskiego wszedł do Rady Powiatu Krzysztof Nuszkiewicz. 

Nie tylko jednak stanowisk dyrektorskich w jednostkach podległych samorządowi powiatowemu dotyczy zakaz łączenia stanowisk. Dotyczy to także stanowiska Zastępcy Burmistrza. Artykuł 27 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. 01.142.1591) mówi, że „funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest Wójtem lub Zastępcą Wójta”. 

W publikacji: „Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz” pod redakcją B. Dolnickiego czytamy: „Osoby te nie mogą być także członkami organów stanowiących i wykonawczych w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego. Nie mogą być zatem radnymi w radzie gminy, radzie powiatu i w sejmiku województwa, także członkami zarządu powiatu lub zarządu województwa”.

Uważny Czytelnik zwróci uwagę, że w przepisie tym jest mowa o wójcie i zastępcy wójta a w naszym przypadku chodzi o Zastępcę Burmistrza. Tylko, że art. 11a ust. 3 tej samej ustawy stanowi, że „ilekroć w ustawie jest mowa o Wójcie, należy przez to rozumieć także Burmistrza oraz Prezydenta Miasta”. Powyższe oznacza, że (znów cytat z komentarzy do ustawy): dla celów pragmatycznych, by nie powtarzać za każdym razem, że jakakolwiek regulacja dotycząca wójta odnosi się także do burmistrza oraz prezydenta miasta, przepis art. 11a ust. 3 ujednolica nazewnictwo organów wykonawczych gmin, stanowiąc, że za każdym razem, gdy w przepisach ustawy będzie mowa o wójcie, to rozumieć przez to należy także odpowiednio burmistrza miasta oraz prezydenta miasta”. 

Ustawa więc zabrania łączenia tych dwóch funkcji. Rozmawialiśmy w tej sprawie z Zenonem Kowalewskim – Zastępcą Burmistrza Pułtuska. Powiedział nam, że na podjęcie decyzji ma 3 miesiące od ślubowania a zatem  zostało mu jeszcze trochę czasu (pierwsza sesja była 30 listopada a  termin upływa z końcem lutego). Nie chciał już dziś powiedzieć czy zrezygnuje z mandatu radnego czy stanowiska Zastępcy Burmistrza Pułtuska. 

Analizując wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 października 2005 r. II OSK 61/2005 wydaje się jednak, że prawo nie pozwala na wybór:

1. Przepis art. 24b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) ma charakter bezwzględnie obowiązujący, co oznacza, że naruszenie zawartego w nim zakazu łączenia stanowisk skutkuje na podstawie art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. 1998 r. Nr 95 poz. 602 ze zm.) wygaśnięciem mandatu radnego. Niezłożenie natomiast w terminie wniosku, o którym mowa w art. 24b ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, równoznaczne jest ze zrzeczeniem się mandatu.

Bardzo skomplikowana wydaje się sytuacja Radnego Romana Skrzypka. Jak wiemy złożył on rezygnację z mandatu której Rada Miasta nie przyjęła. Wydaje się jednak, że radni koalicji nie mieli podstaw prawnych by się tym tematem w ogóle zajmować. W LexPolonica nr 2124802 - Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych 2008/1 poz. 15 czytamy bowiem:

1. Osoba, która przed dniem wyboru na radnego pełniła funkcję wicedyrektora zespołu szkół, była obowiązana przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radnego złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy. Niezłożenie przez radnego tego wniosku jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

2. Ustawa z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw przewiduje konieczność podjęcia jedynie uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu, natomiast nie przewiduje możliwości przyjęcia uchwały o odmowie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu. Brak jest zatem podstaw prawnych do podjęcia przez radę gminy uchwały w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu.

 Jeśli Roman Skrzypek nie wystąpił o bezpłatny urlop to jest to równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu i radni koalicji nie mieli podstaw prawnych, aby mu odmówić. 

Jak widać z przytoczonych przepisów prawnych mamy trochę zagmatwaną sytuację w naszych samorządach. Może najwyższy czas te sprawy wyjaśniać i nie czekać na negatywne konsekwencje. 

Pułtuska Gazeta Powiatowa nr 5 z dnia  1 lutego 2011 rok. 

 

 

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do