Tu już wszystko się zgadza. Jest Dzieciątko w żłobie, są Maria, Józef, aniołowie, pasterze. Zwierzęta reprezentują wół, osioł, owce i pies. Tak więc średniowieczna tradycja doprowadziła do ukształtowania się obecnego do dziś dnia tradycyjnego składu postaci, które przedstawia się w szopkach. Dla jasności dodajmy tylko, że szopka szopce nierówna. Co innego bowiem jest, kiedy adorują Dzieciątko pasterze i aniołowie, co miało miejsce zaraz po narodzeniu. Inna zaś jest szopka ukazująca trzech króli. Te sceny, tytułowane jako pokłon trzech króli przedstawienia pasterzy już nie zawierają, a w ich miejsce pojawiają się Kacper, Melchior i Baltazar. Dochodzi też wielbłąd. Bywało, że figurki z tymi postaciami dostawiano do szopek w kościołach dopiero na święto Trzech Króli.
Symbolika
Symbolika ukazanych w szopce postaci jest złożona i nie do końca czytelna dla współczesnych odbiorców. Warto więc poświęcić jej kilka zdań. Postać Marii ukazywana jest najczęściej w pozycji klęczącej, ze złożonymi dłońmi. Matka Boska wpatrzona jest w Dzieciątko leżące w żłobie. Ona bowiem najpełniej pojmowała cud narodzenia. Jej pozycja wskazuje na adorację i gotowość do matczynej służby. Rzadziej pojawia się Matka Boska w pozycji stojącej, także wyrażającej gotowość i oddanie. Św. Józef stoi lub klęczy albo oddając cześć Bogu, albo w gotowości do służby i opieki. Pasterze, mniej lub bardziej licznie zgromadzeni przy żłobku, także adorują Dzieciątko, często przez muzykę. Są oni jednak przede wszystkim symbolem prostych i ubogich ludzi, jakich wybrał Zbawiciel dla okoliczności swego przyjścia na świat. Na ogół też pasterze składają ze swego ubóstwa proste dary. Ich kontrapunktem są oczywiście aniołowie, zstępujący z niebios i śpiewający na cześć Pana. Obie te grupy razem wskazują na tak mocno podkreślaną w teologii większości wyznań chrześcijańskich dwoistą naturę Chrystusa boską i ludzką. Oba te pierwiastki ukazuje się więc razem świadomie już w momencie narodzenia. Symbolika postaci ludzkich, choć bogata jest na ogół czytelna. Bywa też często komentowana w kazaniach, gorzej jest natomiast, gdy idzie o zwierzęta. Od najwcześniejszych znanych nam przedstawień w scenie Bożego Narodzenia pokazuje się konsekwentnie osła i woła. Chrześcijańska symbolika obu tych zwierząt jest niezwykle złożona. Oba gatunki często pojawiają się na kartach Starego i Nowego Testamentu. Zapowiedzą ich obecności przy narodzeniu Chrystusa jest zdanie z proroctwa Izajasza: Poznał wół pana swego i osioł żłób pana swego (Iz. 1,3). Obecność woła i osła służyła więc przekonaniu, że oto spełniło się proroctwo Izajasza. Zacznijmy od znaczenia osła. Biblia wzmiankuje go ponad 130 razy! Wystarczy wspomnieć choćby oślicę Balaama czy zapisy Księgi Powtórzonego Prawa w Starym Testamencie. No i oczywiście fakt, że Maria do Betlejem przyjechała właśnie na osiołku (dlatego osioł jest zawsze w stajence). Na ośle wjechał również Jezus do Jerozolimy. Biblia jednak wyraźnie rozróżnia osły domowe i dzikie. Domowe są dobre, dzikie zaś nie. Istotne jest też rozróżnienie między osłem, a oślicą. Oślica uosabia cechy cenione przez starożytnych pracowitość, pokorę, wytrwałość i cierpliwość. Osioł jest natomiast uosobieniem powszechnie przypisywanych tym zwierzakom cech negatywnych. Ludzie z naszego kręgu cywilizacyjnego, zwłaszcza od średniowiecza, które przecież ukształtowało szopkę, chętniej dostrzegali tylko te drugie, negatywne cechy osła. Papież Grzegorz Wielki widział w ośle uosobienie uporu, bałwochwalstwa i głupoty pogan. Podobnie jako zwierzę nieczyste postrzegali go inni ojcowie Kościoła od Orygenesa, przez Hieronima i Ambrożego. Stąd też obecność osła w żłóbku symbolizowała pogan. Do nich przecież także przyszedł Chrystus, by wyzwolić ich z niewoli grzechu. Wół także często pojawia się na kartach Biblii. Było to zwierzę dla Żydów czyste. Utożsamiano je z pracowitością, wiernością, cierpliwością i oddaniem swemu panu. Wół był też zwierzęciem ofiarnym. Ofiara Zachariasza złożona w świątyni rozpoczyna ewangelię św. Łukasza, a wół jest przez to symbolem tegoż ewangelisty. Pracowitość, wierność oraz wytrwałość wołu przedstawianego w żłóbku ma więc podwójną symbolikę. Według znawcy tematu (mieszkającego przecież przy grocie Narodzenia) św. Hieronima wół uosabia Żydów jako niosących jarzmo prawa. Bywa też utożsamiany z wiernymi, zwłaszcza apostołami cierpliwie trudzącymi się w dziele ewangelizacji. Izajaszowe proroctwo usposobione w żłóbku przez woła i osła oddaje więc złożoną symbolikę wiernych i niewiernych, czyli wszystkich, by unaocznić że Chrystus przyszedł na świat, by ich nie różnić, ale łączyć swym dziełem. Została nam jeszcze owca. Tu sprawa prosta. To zwierzę ofiarne z jednej strony, z drugiej klarowne jest jej symboliczne znaczenie jako trzody i Pasterza. Tę czytelną alegorię znajdujemy w ewangelicznych przypowieściach po wielokroć. No i wreszcie pies. Jego obecność wynika z faktu, że był on nieodłącznym towarzyszem pasterzy. Biblia nadaje psu raczej konotacje negatywne (symbol obżarstwa, pogardliwe określenie wrogów czy chrystusowe: Nie dawajcie psom tego, co święte (Mt 7,6 )). Od średniowiecza pies jednak stał się symbolem wierności, czujności i oddania, szczególnie eksponowanym przez dominikanów (gra łacińskich słów: Domini Canes- Psy Pańskie). W żłóbku pies symbolizuje więc pożądane cechy ludzi wierzących: oddanie, wierność i czujność w obronie wiary. Tak oto doszliśmy do końca jakże bogatej symboliki nieco strywializowanej dziś sceny z betlejemskiej stajenki (co uczyniłem w jakże niepełnym i skrótowym tekście, czego mamy świadomość). Wypada więc przejść do życzeń. Oprócz tych tradycyjnych, ale najważniejszych: wiary, nadziei, zdrowia i pomyślności, pozwolę sobie, życzyć jeszcze, byśmy patrząc w tegoroczne żłóbki mieli oczy nieco szerzej otwarte, byśmy mogli zrozumieć wielowarstwowość i wieloznaczeniowość zawartych tam symboli. Jeśli zaś choć jedna z symbolizowanych cech będzie w każdym w nas wzrastać, to wszystkim będzie żyło się lepiej i dostatniej. Wesołych Świąt !
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie