Reklama

Rządowy Program Inwestycji Lokalnych – większe pieniądze dla samorządów rządzonych przez PiS – raport ZPP

28/04/2021 10:06

Związek Powiatów Polskich opublikował analizę podziału środków w II naborze Rządowego Programu Inwestycji Lokalnych, przeprowadzoną na podstawie powiatów i miast na prawach powiatu. Z analizy wynika, że w przypadku powiatów ponad 50% środków trafia do powiatów kierowanych przez osobę z partii rządzącej; kolejne niemal 15% do powiatu, w którym zawiązana jest koalicja z PiS. Niezależni otrzymali 20,31% środków finansowych z tego programu, a opozycja 14,1%. Autorzy zwracają także uwagę na brak jasnego kryterium podziału środków. Wnioski z analizy cytujemy w całości:

Z zebranych i przedstawionych danych wynika, że do powiatów i miast na prawach powiatu w ramach wszystkich dotychczasowych naborów RFIL trafi nieco ponad 4,52 mld zł, z czego do powiatów ziemskich ponad 2,42 mld zł, a do miast na prawach powiatu ponad 2,1 mld zł.

Biorąc pod uwagę wszystkie nabory do RFIL widzimy, że dotacje otrzymał każdy powiat i każde miasto na prawach powiatu w Polsce.

Analizując aspekt kwoty dofinansowania dla poszczególnych samorządów powiatowych obserwujemy, że średnia wysokość otrzymanego wsparcia wynosi prawie 12 mln zł. W przypadku powiatów ziemskich średnio jest to 7,71 mln zł, a w przypadku miast na prawach powiatu niemal 32 mln zł. Niestety wysokość otrzymanego wsparcia jest mocno rozstrzelona i tak, w przypadku powiatów, waha się w przedziale od 500 tys. zł do ponad 42 mln zł na jeden powiat, a w przypadku miast na prawach powiatu w przedziale od nieco ponad 2,1 mln zł do ponad 101 mln zł na jedno miasto.

Kolejna obserwacja prowadzi do wniosku, że w przypadku powiatów ponad 50% środków trafia do powiatów kierowanych przez osobę z partii rządzącej; kolejne niemal 15% do powiatu, w którym zawiązana jest koalicja z PiS. Niezależni otrzymali 20,31% środków finansowych z tego programu, a opozycja 14,1%. Rozbieżność pomiędzy średnią wysokością dofinansowania powiatów ziemskich związanych z partią rządzącą, a tych, które są zarządzane przez osoby z opozycji, wynosi ponad 7 mln zł.

Zestawiając ze sobą proporcje pomiędzy liczbą ludności zamieszkującą teren danego powiatu ziemskiego zarządzany przez osobę z określonej grupy politycznej do proporcji rozdysponowanych środków finansowych, widzimy następującą zależność: dla terenu zamieszkałego przez 35,19%, a w którym grupą zarządzającą jest opcja rządząca przyznano ponad 50% środków; kolejno, w przypadku terenu, na którym istnieje koalicja z PiS (zamieszkałą przez 13,1% mieszkańców) przyznano 14,98% dofinansowania; teren, na którym zarządzają osoby niezależne (zamieszkany przez 27,43% populacji) otrzymał 20,31% dofinansowania, a teren zarządzany przez osoby z opozycji (24,28% populacji) jedynie 14,1% środków finansowych.

Podsumowując dane z miast na prawach powiatu, trzeba zwrócić uwagę na nierówny rozkład grup politycznych (tylko 2 miasta na prawach powiatu są zarządzane przez osoby związane z partią rządzącą). W związku z czym procentowy rozkład środków wygląda w ten sposób, że ponad 52% środków trafia do miast na prawach powiatu kierowanych przez osobę z opozycji; kolejne niemal 36% do powiatu, w którym zarządza osoba niezależna; 9,24% otrzymują miasta, w których zawiązana jest koalicja z PiS, a jedynie 2,96% osoby związane z partią rządzącą.

Niemniej jednak, zestawiając ze sobą proporcje pomiędzy liczbą ludności zamieszkującą teren danego miasta na prawach powiatu zarządzanego przez osobę z określonej grupy politycznej do proporcji rozdysponowanych środków finansowych, widzimy następującą zależność: dla terenu zamieszkałego przez niecały 1% mieszkańców, a w którym grupą zarządzającą jest opcja rządząca przyznano niemal 3% środków; kolejno, w przypadku terenu, na którym istnieje koalicja z PiS (zamieszkany przez 7,39% mieszkańców) przyznano 9,24% dofinansowania; teren, na którym zarządzają osoby niezależne (zamieszkany przez 32,97% populacji) otrzymał 35,59% dofinansowania, a teren zarządzany przez osoby z opozycji (58,65% populacji) otrzymał 52,2% środków finansowych.

Ogólnie ujmując, z zestawienia proporcji pomiędzy liczbą ludności zamieszkującą teren zarządzany przez osobę z określonej grupy politycznej do proporcji rozdysponowanych środków finansowych w powiatach i miastach na prawach powiatu wynika, że w samorządach kierowanych przez osobę z partii rządzącej oraz samorządach będących w koalicji z PiS, procent otrzymanego dofinansowania znacznie przewyższa procentową liczbę mieszkańców.

Podsumowując zaprezentowane w dokumencie analizy, należy stwierdzić, że brak jasnego kryterium podziału środków w ramach RFIL powoduje podejrzenia co do partyjnego klucza ich dystrybucji. Dodatkowo ogromna rozpiętość pomiędzy przyznanymi kwotami – nie licująca z obiektywnym czynnikiem, jak np. ilością mieszkańców czy zamożnością społeczności – powoduje wśród samorządów terytorialnych oczywiste poczucie niesprawiedliwości. Dodatkowo widoczne różnice lepszego traktowania osób ze swojego obozu politycznego wzmacnia poczucie krzywdy wśród innych samorządów nie związanych z żadną partią lub będących w opozycji.

Sytuacja ta przyczynia się do pogłębiania podziałów, z jakimi mamy do czynienia w Polsce. Jest także sprzeczna z podstawami demokratycznego państwa oraz zasadą subsydiarności.

Zdaniem autorów raportu – przy założeniu kontynuowania funkcjonowania Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych – powinno się dążyć do stworzenia jasnych i sprawiedliwych kryteriów podziału środków w oparciu o rzetelne wskaźniki m.in. dotyczące liczebności populacji zamieszkujących dany teren, stopnia jego rozwoju, itp.

Źródło: Związek Powiatów Polskich

Fot. Pixaby

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do