
Z dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku Agatą Kołakowską rozmawiała Ewa Kowalczyk.
Zadaniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku jest pomoc najbardziej potrzebującym mieszkańcom naszej gminy. W czasie epidemii ta pomoc jest potrzebna jeszcze bardziej. Jak, w związku z ograniczeniami w poruszaniu się, Ośrodek realizuje swoje zadania?
Pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku swoje obowiązki służbowe wykonują zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, Wojewody Mazowieckiego, a także zarządzeniami Burmistrza Miasta Pułtusk, zarządzeniami, komunikatami i instrukcjami Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku. Uwzględniając możliwości organizacyjne i techniczne, kryterium sprawiedliwego obciążenia pracą oraz biorąc pod uwagę charakter realizowanych zadań i zakresy czynności pracowników, od 1 kwietnia 2020 r. do odwołania, została dopuszczona realizacja obowiązków w systemie pracy zdalnej lub rotacyjnej. Bezpośredni przełożeni zostali zobowiązani do przedkładania dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku harmonogramu pracy w podległej im komórce organizacyjnej. Pracownicy, którzy nie pracują zdalnie, przychodzą do siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku i rozpatrują składane przez interesantów podania, wnioski, pisma, faktury i inne dokumenty. Składanie tych dokumentów odbywa się drogą elektroniczną, za pośrednictwem usług pocztowych lub bezpośrednio – w siedzibie MOPS, w przygotowanym do tego celu pojemniku, który znajduje się w korytarzu. Na stole, na którym stoi pojemnik, udostępnione są dla interesantów jednorazowe rękawiczki i środek dezynfekujący, a także ulotki informujące, w jaki sposób należy zabezpieczać się przez COVID-19. Pracownicy socjalni i pracownicy innych działów Ośrodka kontaktują się z interesantami telefonicznie i elektronicznie.
Osoby samotne, starsze lub niepełnosprawne, które nie mają żadnej bliskiej rodziny, korzystają z pomocy Ośrodka w formie usług opiekuńczych w miejscu ich zamieszkania. Na rzecz takich osób pracownicy wykonują niezbędne czynności domowe, kupują leki, artykuły spożywcze, higieniczne itp.
W rodzinach, w których jest realizowana procedura ,,Niebieskiej Karty” lub w rodzinach z problemami opiekuńczo-wychowawczymi, działania pracowników Ośrodka ograniczone są do niezbędnych zadań wykonywanych za pomocą zdalnych środków komunikacji. W rodzinach, w których istnieje uzasadnione podejrzenie zagrożenia dobra, życia lub zdrowia dzieci pracownicy mają możliwość zwrócenia się o pomoc do funkcjonariuszy Policji, którzy weryfikują sytuację tych rodzin.
W związku z czasowym zawieszeniem działalności Klubu Integracji Społecznej i Samopomocy, świetlicy ,,Słonecznikowa Brać”, Dziennego Domu ,,Senior-Wigor”, pracownicy Ośrodka mają stały kontakt telefoniczny z osobami uczęszczającymi do tych placówek.
Jeśli sytuacja tego wymaga, mamy też możliwość skorzystania ze wsparcia OSP i Wojska.
Jak obecnie wypłacane są świadczenia 500+ i inne, w sytuacji, jeżeli ktoś nie posiada rachunku bankowego?
Wypłata przyznanych świadczeń odbywa się elektronicznie i tylko w wyjątkowych sytuacjach w kasie w siedzibie Ośrodka, po uprzedniej dezynfekcji, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności.
Za pośrednictwem naszej gazety do MOPS zgłaszają się wolontariusze, którzy wyrażają chęć pomocy seniorom w czasie epidemii. Ile osób zgłosiło się do tej pory?
W działaniach pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku w bardzo znacznym stopniu wspiera lokalna prasa. Za jej pośrednictwem pozyskujemy wolontariuszy do realizacji zadań Ośrodka dotyczących dokonywania zakupów dla osób, które nie mogą wyjść z domu i nie mają bliskich osób do pomocy. Dotychczas zgłosiły się cztery osoby chętne do pomocy.
Co jest w obecnej sytuacji największym wyzwaniem dla pracowników pułtuskiego MOPS-u?
W tym wyjątkowym i niebezpiecznym okresie praca pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku jest znacznie utrudniona. Z uznaniem stwierdzam, że osoby korzystające z pomocy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku ze zrozumieniem podchodzą do wszystkich wprowadzanych ograniczeniach i stosują się do wszystkich zaleceń. Zgodnie z najnowszymi przepisami wydłużają się też terminy załatwiania wszelkich spraw. Proszę więc wszystkich Państwa o spokój i wyrozumiałość i przestrzegania wprowadzanych instrukcji i zarządzeń.
I na zakończenie przypominam: pracownicy Miejskiego Ośrodka pomocy Społecznej w Pułtusku poza pracą w siedzibie, pracą zdalną lub rotacyjną pełnią dyżury telefoniczne w godzinach 7.30 –19.00 każdego dnia tygodnia. Dostępne są trzy numery telefonów: 23 692-52-65, 500-314-279,
517-116-819.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!