Reklama

JUBILEUSZ 580-LECIA LO: wywiad z dyrektor Anną Majewską

11/06/2022 08:00

Już dziś o godzinie 10:00 rozpoczną się obchody Jubileuszu 580-lecia istnienia trzeciej najstarszej szkoły w Polsce – Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku. Zanim spotkamy się w murach Skargi, zapraszamy do przeczytania wywiadu z dyrektor LO Anną Majewska.

1 września 2019 roku objęła Pani stanowisko Dyrektora Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku. Pamiętam naszą rozmowę z tamtego okresu, w której przyznała Pani, że piękna historia placówki powinna być mocnym fundamentem do budowania nowoczesnej szkoły na miarę XXI wieku. Dziś nadeszła idealna okazja, aby te słowa wybrzmiały jeszcze bardziej, bowiem przed nami kolejny, piękny jubileusz szkoły – 580-lecia istnienia. Jakie odczucia towarzyszą Pani przed tym ważnym wydarzeniem?

Obejmując z dniem 1 września 2019 r. stanowisko dyrektora szkoły, nie wiedziałam, że czeka mnie organizacja tak niezwykłej uroczystości, jaką jest 580-lecie Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku, trzeciej najstarszej szkoły w Polsce. Tym bardziej jest mi niezmiernie miło, że przypadł mi w udziale ten wyjątkowy zaszczyt. Emocji związanych z organizacją Gali Jubileuszowej było i jest mnóstwo, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Przede wszystkim Jubileusz miał odbyć się dwa lata temu, ale wybuch epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 spowodował zamknięcie szkół. W dobie budowania „innej szkoły”, w której kredę zastąpiła technologia, organizacja uroczystości jubileuszowej odeszła na drugi plan. To były smutne emocje, tym bardziej, że druga próba też była nieudana – pandemii ciąg dalszy. Luty 2022 r. napełnił wszystkich nadzieją, gdyż przewidywano koniec pandemii. My też postanowiliśmy wykorzystać ten moment, aby po raz trzeci powrócić do próby organizacji uroczystości jubileuszowej. Ponownie zrodziła się nadzieja, czyli nowy początek wszystkiego... Z zapałem rozpoczęliśmy planowanie jubileuszowych działań, ale radość znowu nie trwała długo. 24 lutego 2022 roku świat na chwilę się zatrzymał. W XXI wieku doświadczyliśmy rosyjsko-ukraińskiej wojny, co było nie bez znaczenia dla polskiej szkoły, a tym samym dla nas. Do Liceum przyjmowani byli uchodźcy – uczniowie z Ukrainy. Zmiana przepisów, procedur, dramaty napływającej młodzieży znowu przyćmiły jubileuszowe obchody. Ale cóż, człowiek nie wie, na ile go stać, dopóki nie spróbuje. Po raz kolejny podjęliśmy się zorganizowania uroczystości.
Niewiele rzeczy na świecie ma większą moc niż pozytywny impuls, a taką dały mi spotkania z osobami zapraszanymi na naszą uroczystość: z Absolwentami, Dyrektorami, Gośćmi. Często opowiadali Oni piękne historie o Liceum, które nie są zapisane ani na kartach szkolnych ksiąg, ani kronik. Poza tym organizacja 580-lecia Liceum spotkała się z ogromną sympatią społeczeństwa, na co wskazuje liczba potwierdzonych zaproszeń. Jeśli zaś chodzi o emocje, towarzyszyła mi cała paleta barw, ale najważniejsze z nich i zapewne najtrudniejsze przede mną. 11 czerwca 2022 r. tuż, tuż..., ale będzie pięknie...

Obserwując Pani pracę nie da się nie zauważyć, że pułtuskie liceum jest bardzo bliskie Pani sercu, mimo tego, że nie jest Pani jego absolwentką. Co w pracy dyrektora Skargi sprawia Pani największą przyjemność i satysfakcję?

Zaczynając pracę w Skardze przytoczyłam słowa Konfucjusza, że: „Tysiącmilowa podróż zaczyna się od pierwszego kroku”, a przede mną nowe wyzwania i nowa zawodowa miłość – czyli Liceum. I ma Pani rację, odtąd pułtuskie Liceum stało się bliskie memu sercu. Myśląc o początku swojej pracy, nigdy nie zapominałam i nadal nie zapominam o pięknej przeszłości tej szkoły. I o wszystkich tych, którzy tę szkołę przez długie lata tworzyli: dyrektorach, nauczycielach, uczniach, pracownikach. Największą przyjemność i satysfakcję sprawia mi praca zespołowa zarówno z nauczycielami, jak i z uczniami, otwartymi na nowe wyzwania, ale też rozwiązania. Realizujemy wiele nowych przedsięwzięć i to sprawia nam ogromną radość. Taka współpraca jest pozytywnym sprawdzianem nowych możliwości, umiejętności i budowania relacji opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu. A tym samym stawia przed nami kolejne wyzwania. Satysfakcję dają mi przeprowadzone niewielkie remonty, jak i pozyskane środki, które wykorzystujemy, np. na zakup monitorów interaktywnych, nowych książek do biblioteki, czy doposażenie szkoły w sprzęt komputerowy (którego i tak zawsze brakuje...).

Uczniowie i nauczyciele – to oni są sercem tego miejsca, dzięki nim szkoła tętni życiem, jest placówką wyjątkową. Co najbardziej w nich Pani ceni?

Zawsze uważałam, że dobra edukacja opiera się na dobrych relacjach i poczuciu bezpieczeństwa, które niezwykle cenię. Mam świadomość, że duże efekty wymagają czasu, a każdy z nich zaczyna się od małych, powtarzalnych działań. Codziennie robię taki mały krok z moimi nauczycielami i uczniami, aby poprzez wspólne działania budować szkołę dobrych relacji dla kolejnych pokoleń Skargi.
Nauczycieli niezwykle cenię za doskonalenie swojej jakości pracy, za to, że są wśród nich ludzie, którym nadal się chce, którzy stawiają sobie coraz to nowe zadania, a szkoła dzięki nim rozwija się i inspiruje uczniów do działania. Najistotniejszą cechą nauczyciela wydaje mi się po prostu otwartość na uczniów, umiejętność słuchania i usłyszenia ich historii. Zaś uczniów cenię za pozytywne nastawienie do nowych inicjatyw, za zaangażowanie, zapał, poczucie sprawczości, za empatię i dawanie impulsu do realizacji nowych projektów.
Niezwykle cenię to, że razem z nauczycielami i uczniami oraz całym zespołem Liceum budujemy dzień po dniu, rok po roku – dobry wizerunek szkoły.

Jaki jest obecnie poziom nauczania w liceum i jak przekłada się on na wyniki i sukcesy naukowe uczniów? Czy szkoła, w ostatnich latach, może pochwalić się laureatami konkursów ogólnopolskich czy olimpiad naukowych?

Nasi uczniowie co roku są stypendystami Prezesa Rady Ministrów, Marszałka Województwa Mazowieckiego i Starosty Powiatu Pułtuskiego. Zdawalność egzaminów maturalnych w 2019/2020 r. w naszej szkole była na poziomie 95% (w kraju 87%), zaś w 2020/2021 98,3% (w kraju 81%). Uczniowie biorą aktywny udział w wielu konkursach, ale z pewnością największym ich ostatnim sukcesem jest tytuł finalisty Olimpiady Teologii Katolickiej Huberta Ćwiklińskiego i tytuł finalisty Olimpiady Fizycznej Jana Łojka.
Pomimo pandemii i zdalnej edukacji utrzymaliśmy Brązową Tarczę w ogólnopolskim rankingu Perspektyw.

Cofnijmy się w czasie. Rok 2020. Marzec. Wybucha pandemia koronawirusa. Po kilku miesiącach od objęcia stanowiska dyrektora liceum musiała się Pani zmierzyć z wieloma trudnościami, związanymi z zamknięciem szkoły, zdalną edukacją. Teraz, po dwóch latach, powoli wracacie do normalnej pracy, ale z pewnością ten trudny czas pozostawił po sobie ślady. Jak pandemia wpłynęła na życie Skargi?

Wszyscy wiemy, że szkolne życie jest nieustanną dawką emocji, jest nieprzewidywalne, ale nikt nie spodziewał się, że 12 marca 2020 r. polska szkoła stanie przed ogromnym wyzwaniem, jakie przyniesie całemu światu pandemia koronawirusa. Wybuch epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 spowodował zamknięcie szkół. Po początkowym zawieszeniu działalności dydaktycznej nauczanie przeniosło się do sfery wirtualnej. W nowej rzeczywistości wykreowanej przez epidemię najważniejsza była realizacja dwóch celów: powstrzymanie rozprzestrzeniania się choroby oraz realizacja podstawy programowej. Zaczęliśmy budować „inną szkołę”, w której kredę zastąpiła technologia. Wtedy nie wiedzieliśmy jeszcze, jak bardzo zmieni się nasze szkolne życie.
Początek był trudny, niepewny i znacznie różniący się od rzeczywistości szkolnej, do której byliśmy przyzwyczajeni. Dobrą stroną pandemii było wzmocnienie kompetencji w zakresie wykorzystania technologii komunikacyjno-informacyjnych w procesie uczenia się i nauczania. Nauczyliśmy się również organizować różne wydarzenia on-line. Niestety, najbardziej ucierpiały na tym relacje interpersonalne. Izolacja niekorzystanie wpłynęła na wielu uczniów, niektórzy zatracili umiejętność pracy w zespole, rozwiązywania trudności wynikających z kontaktu z rówieśnikami.
W związku ze spodziewanym powrotem do nauki stacjonarnej przeprowadziliśmy diagnozę wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. Jej wyniki posłużyły nam do przygotowania autorskiego programu pt. „Szkoła dobrych relacji” dostosowanego do potrzeb, stanu psychofizycznego uczniów i ich trudności, wynikających z długiego okresu nauki zdalnej. Opracowaliśmy również program tzw. pierwszej pomocy przedmedycznej, która ma na celu wsparcie uczniów w powrocie do szkoły oraz poprawę relacji, integrację z zespołem szkolnym i niwelowanie stresu.

Przejdźmy do przyjemniejszych spraw, a mianowicie do zbliżającego się jubileuszu szkoły. 580 lat to szmat czasu, piękna i bogata historia, o której należy pamiętać. Nie sposób wymienić wszystkich wydarzeń na przestrzeni ponad 500 lat. Skupmy się może na ostatnim 10-leciu szkoły. Jakie wydarzenia w Skardze Pani zdaniem były w tych latach najważniejsze? Oprócz oczywiście budowy hali sportowej, ponieważ jest to oczywiste, ale do tego wrócimy...

Trudno mi ocenić wcześniejszy czas, bo jestem w Skardze dopiero od września 2019 r. i zapewne w szkole było wiele wydarzeń, które zapisały się w historii Liceum jako wyjątkowe. Pozwoli Pani, że przytoczę te z ostatnich trzech lat, moich lat. Z pewnością, póki co, najważniejszym wydarzeniem będzie organizacja Gali Jubileuszowej „Czym bowiem jest pamięć, jeśli nie powrotem w czasie...” z okazji 580-lecia Liceum. Kolejne z nich to projekt edukacyjny i piękna uroczystość „Tych dni historia nie zapomni...”, związany z 80-tą rocznicą wybuchu II wojny światowej. Ponadto odsłonięcie rzeźby grupowej, nawiązującej do „Wspomnień niebieskiego mundurka” Wiktora Gomulickiego i konferencja jubileuszowa „Z tradycją w przyszłość”, „Ucieczka do wolności”, to cykl wydarzeń, które organizowaliśmy w ramach obchodów 40. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego. Żywą lekcją historii był XXIX Zlot Jaworzniaków – Związku Młodocianych Więźniów Politycznych lat 1944 – 1956. Ważnym wydarzeniem dla mnie jako dla dyrektora, ale też nauczyciela języka angielskiego jest wpisanie się w kalendarz szkolnych wydarzeń konkursu języka angielskiego „English Master”, który odbywa się z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych, a swym zasięgiem obejmuje uczniów z całego Mazowsza. W tym roku zgromadził aż 900 uczniów.

Trwa rekrutacja. Jak zachęciłaby Pani ósmoklasistów do zgłaszania kandydatur właśnie do pułtuskiego liceum?

Skarga to dobra szkoła w zasięgu ręki. Zdaję sobie sprawę, że jest to dla uczniów ważny i trudny wybór, gdyż decyduje o dalszej ścieżce edukacyjnej. Mając to na uwadze, staraliśmy się stworzyć uczniom jak najszersze możliwości wyboru kierunku nauki zgodnego z ich zainteresowaniami i predyspozycjami. Po dokładnej analizie przedmiotów maturalnych zdawanych przez naszych uczniów oraz wymagań na poszczególne uczelnie i kierunki skonstruowaliśmy ofertę edukacyjną Liceum. W roku szkolnym 2022/2023 planujemy pięć klas:
- klasę lingwistyczną z rozszerzonym językiem angielskim, językiem polskim, językiem niemieckim,
- klasę politechniczną z rozszerzoną matematyką, informatyką i fizyką,
- klasę humanistyczną z rozszerzonym językiem polskim, historią, wiedzą o społeczeństwie,
- klasę medyczną z rozszerzoną biologią, chemią, językiem angielskim,
- klasę europejską z rozszerzonym językiem angielskim, językiem polskim, geografią.
Wszyscy uczniowie będą uczyć się języka angielskiego, a drugi wybiorą spośród: rosyjskiego, niemieckiego, francuskiego.
Liceum Skargi to jednak nie tylko lekcje. Uczniowie mogą uczestniczyć w różnych zajęciach dodatkowych, np. koła teatralnego 1566, koła języka migowego, koła psychologicznego – Psychosfera Skargi, dyskusyjnym klubie książki i filmu, uczestniczyć w imprezach i przedsięwzięciach artystycznych oraz projektach edukacyjnych. Od 30 lat szkoła ma także swoją gazetę „Carpe diem”, w której licealiści mogą realizować dziennikarskie i literackie pasje oraz pracować w gronie życzliwych, zaangażowanych, kreatywnych osób. Dumni jesteśmy również z tego, że w szkole prężnie działa wolontariat. Hasło „Skarga lubi pomagać” towarzyszy jego najróżniejszym przedsięwzięciom.

Wróćmy do hali sportowej... To był zdecydowanie historyczny moment w życiu szkoły. Jak dzięki tak rozbudowanej infrastrukturze sportowej zmieniła się szkoła?

To prawda, ten obiekt sportowy był długo wyczekiwany przez młodzież szkolną i stworzył im świetne warunki do rozwoju fizycznego. Uczniowie mają teraz mnóstwo możliwości bowiem kompleks sportowy tworzą: sala gimnastyczna, siłownia wewnętrzna, siłownia zewnętrzna, sala fitness, zewnętrzne boisko wielofunkcyjne i bieżnia. Ponadto szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt, który wykorzystywany jest podczas codziennej pracy i rozgrywanych na sali gimnastycznej zawodów sportowych.
Obiekt przyczynia się również do lepszej organizacji uroczystości szkolnych. Wreszcie wszyscy mogą jednocześnie uczestniczyć w ważnych wydarzeniach z życia Liceum i nie musimy dzielić uczniów na grupy, jak w czasach, gdy spotkania odbywały się w auli. Poza tym sala idealnie sprawdziła się podczas pandemii. Organizacja matury i zachowanie przepisowych odstępów nie było dla nas trudnością.
Pamiętam też zabawną historię z organizacją mojej pierwszej matury z języka angielskiego. Wszyscy byli przyzwyczajeni, że język angielski odbywa się w wielu salach, co wiąże się z powołaniem wielu komisji, przygotowaniem wielu magnetofonów, zamówieniem wielu płyt na pierwszą część egzaminu. Pamiętam, jak beztrosko zapytałam: „a dlaczego nie możemy zrobić jednej komisji i wszyscy będą pisać w sali gimnastycznej?” (oczywiście poza specjalnymi dostosowaniami). Miny ogromnego zdumienia towarzyszących mi osób zapamiętam na zawsze…Wzięłam płytę z poprzedniej matury, sprawdziliśmy jakość nagrania i od tego momentu każda matura z języka angielskiego dla dużej liczby osób odbywa się na sali gimnastycznej. Swoją drogą, jej akustyka została kiedyś bardzo pochwalona przez Orkiestrę Morskiego Oddziału Straży Granicznej z Gdańska, którą mieliśmy przyjemność gościć na koncercie.

Zbliżają się uroczystości jubileuszowe – wielkie świętowanie, ale też niewyobrażalna praca. Czy uchyli Pani rąbka tajemnicy, czego możemy spodziewać się w sobotę 11 czerwca?

„Niewyobrażalna praca” – idealnie to Pani ujęła. Jubileuszowe przygotowania przerwała pandemia, zdalna edukacja, wojna, pojawiło się też wiele innych, nieoczekiwanych trudności. Aczkolwiek w tak zwanym międzyczasie podjęliśmy wiele działań, które przypominały nam o tym, że mamy 580 lat i jesteśmy trzecią najstarszą szkołą w Polsce. Najlepszym wyjściem z trudnej sytuacji jest przejście przez nią.
Dotychczasowe jubileuszowe przygotowania to:
- Msza święta w języku łacińskim z okazji urodzin naszego Patrona,
- zmiana logo szkoły na logo z wizerunkiem Patrona – Piotra Skargi,
- odsłonięcia rzeźby grupowej, nawiązującej do „Wspomnień niebieskiego mundurka” Wiktora Gomulickiego,
- konferencja jubileuszowa z okazji obchodów 580-lecia szkoły „Z tradycją w przyszłość”,
- przystąpienie do Stowarzyszenia Najstarszych Szkół w Polsce,
- wprowadzenie Ceremoniału Sztandaru Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku,
- złożenie wiązanek i zapalenie zniczy na grobach zmarłych Dyrektorów, Nauczycieli i Pracowników Liceum.
Przed nami organizacja gry miejskiej poświęconej Liceum Skargi.
Jeśli chodzi zaś o uchylenie rąbka tajemnicy, to dzięki organizacji Jubileuszu wiele osób przywołuje w pamięci dni spędzone w Liceum. Z tej okazji szkoła przygotowała specjalne wydanie „Carpe diem”, czyli gazety uczniowskiej, która na trwałe wpisała się w tradycję szkoły. Ten niezwykły egzemplarz zawiera historię Liceum, przewodnik po Skardze, a także wzruszające wspomnienia – Dyrektorów, Nauczycieli i Absolwentów.
Dzień 11 czerwca rozpoczniemy od Mszy świętej w kościele św. Piotra i Pawła (historycznie związanym z naszą szkołą) w intencji Pracowników i Absolwentów Liceum. Następnie odbędzie się uroczyste posadzenie Dębu Papieskiego, poświęconego przez Papieża Franciszka w Rzymie. To dostojne drzewo będzie nosiło imię Piotr – na cześć naszego Patrona. Obok zakopiemy Kapsułę Czasu, a w niej nazwiska obecnych uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły, listy do przyszłych pokoleń i tarczę Liceum.
Podczas Gali Jubileuszowej w szkole wystąpi nowo utworzony chór, który wykona Hymn Szkoły. Autorkami słów są Panie: Lidia Ziemiecka i Maria Lerch. Ponadto zaprezentujemy jednolite stroje dla dziewcząt z pocztu sztandarowego, które zostały zaprojektowane i uszyte specjalnie na Jubileusz 580-lecia szkoły. Wszystkich gości zaprosimy później na jubileuszowe widowisko „Po starą księgę sięgam ze wzruszeniem...”, które ukazuje historię Liceum. Po Gali odbędzie się Bankiet Jubileuszowy w gronie szkolnych Przyjaciół. Poprosimy również uczestników spotkania o wpisy do Księgi Pamiątkowej. Staną się one niezwykłym wspomnieniem tego wyjątkowego dnia (który pomimo pandemii, zdalnej edukacji, wojny jednak nastał). Nie zdradzę dzisiaj jednak wszystkiego. Kilka niespodzianek pozostawię... i usłyszycie o nich Państwo już w sobotę 11 czerwca 2022 r.
Jak napisaliśmy w zaproszeniu, tak dostojnego Jubileuszu nie wypada świętować samemu. Zapraszam zatem Państwa w podróż sentymentalną, aby przeżyć chwile radości i wzruszeń, doświadczyć niezapomnianych wrażeń, poczuć wyjątkową atmosferę – słowem – wrócić do przeszłości, bo przecież tak wielu z Nas jest częścią szkolnej społeczności i historii Liceum.

Pani Dyrektor, dziękuję za rozmowę.

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do