Reklama

Mieszkania komunalne w budynku w koszarach – afera, czy jednak potrzebna inwestycja?

​​​​​​​Trwa przebudowa należącego do miasta budynku koszar. Odsłonięto już jego elewację i wygląda naprawdę pięknie. Zwłaszcza na tle reszty koszar. Wokół tej inwestycji pojawiło się mnóstwo niejasności, wątpliwości i plotek. Przedstawiamy jej historię krok po kroku.

Budynek, o którym mowa, położony jest przy Alei Tysiąclecia. Mógł być kiedyś kupiony przez samorząd wraz z wszystkimi pozostałymi należącymi do jednostki, ale kiedy Agencja Mienia Wojskowego koszary sprzedawała ani miasto, ani powiat nie zdecydowały się skorzystać z prawa pierwokupu. Całość poszła za nieco ponad dwa miliony złotych.

Wiele lat później Burmistrz Krzysztof Nuszkiewicz kupił od prywatnego właściciela ten budynek za 1 100 000 zł. Miał dalekosiężne plany wobec niego, ale popsuła mu je prokuratura. Koniec końców nowy burmistrz Wojciech Gregorczyk, obejmując urząd, dostał w spadku po poprzedniku budynek w stanie niemal totalnej ruiny. Coś trzeba było z nim zrobić.

W 2017 roku Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych sp. z.o.o wykonało dla miasta projekt odbudowy, przebudowy i nadbudowy budynku koszarowego. Szacowany kosztorys wynosił 9 023 771,80 zł brutto. Miasto kilkukrotnie ogłaszało sprzedaż budynku, ale bez powodzenia.

Poszukiwanie rozwiązań zakończyło się wtedy, kiedy nasz samorząd zdecydował się zostać wspólnikiem w Samorządowej Inicjatywie Mieszkaniowej Północnego Mazowsza. Jest to spółka z udziałem skarbu państwa i samorządów. SIM „Północnego Mazowsza” ma następujących wspólników (na dzień 21 marca 2025):

1. Krajowy Zasób Nieruchomości Łukasz Bałajewicz – Prezes Krajowego Zasobu Nieruchomości

2. Gmina Miejska Ciechanów Krzysztof Kosiński – Prezydent Miasta Ciechanów

3. Gmina Baboszewo Bogdan Janusz Pietruszewski – Wójt Gminy Baboszewo

4. Gmina Załuski Kamil Koprowski – Wójt Gminy Załuski

5.    Gmina Glinojeck Łukasz Kapczyński – Burmistrz Miasta i Gminy Glinojeck

6.    Gmina Miasta Płońsk Andrzej Józef Pietrasik – Burmistrz Miasta Płońsk

7.    Gmina Pułtusk Beata Jóźwiak – Burmistrz Miasta Pułtusk

8.    Gmina Miasta Sierpc Jarosław Marcin Perzyński – Burmistrz Miasta Sierpc

9.    Gmina Czernikowo Tomasz Krasicki – Wójt Gminy Czernikowo

10.    Gmina Sońsk Jarosław Muchowski – Wójt Gminy Sońsk

11.    Gmina Płońsk Aleksander Jarosławski – Wójt Gminy Płońsk

 

Nasza gmina wniosła do spółki działkę i budynek. Równocześnie podjęto działania mające na celu wyremontowanie budynku z przeznaczeniem na mieszkania komunalne.

W 2022 roku zaktualizowano kosztorys. Ta sama firma co w 2017 roku, czyli Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych sp. z.o.o, wyceniła koszt robót budowlanych na kwotę 20 867 068,63 zł brutto. W ciągu pięciu lat koszt wzrósł ponad dwukrotnie! Co ważne – wszystkie wyceny tej firmy to tylko wstępne kosztorysy.

16 grudnia 2022 roku Gmina Pułtusk zawarła z SIM umowę nr 714/2022 dotyczącą finansowania i zasiedlenia lokali mieszkalnych w zasobach SIM. Umowa ze strony Gminy podpisana została przez burmistrza Wojciecha Gregorczyka i skarbnik Teresę Turek. Gmina zobowiązała się do sfinansowania remontu i przebudowy części mieszkaniowej budynku (63 mieszkania) w łącznej kwocie 18 896 666,72 zł brutto. Inwestor, czyli SIM zobowiązał się do pokrycia kosztów remontu części usługowej budynku w kwocie 2 361 342,38 zł brutto.

Nie wnikając w szczegóły, sytuacja wyglądała w momencie podpisywania pierwszej umowy tak:

- Miasto, po wniesieniu majątku o wartości 1 100 000 zł, zapłaci 18 896 666,72 zł i otrzyma do nieodpłatnego wykorzystania na 25 lat 63 mieszkania.

- Spółka za dodatkowe własne pieniądze wyremontuje parter, na którym powstaną lokale usługowe i będzie czerpać zysk z ich wynajmu.

Wydawało się, że to dla miasta dobry interes, tym bardziej że pieniądze miały pochodzić z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa i z Banku Gospodarstwa Krajowego i miały być bezzwrotnymi dotacjami.

Efektem umowy były działania spółki polegające na wyłonieniu wykonawcy. Pierwszy przetarg, z wiosny 2023 roku, nie zakończył się wyborem, i dopiero w wyniku drugiego wybrano firmę RENEWAL ART. Sp. z o.o. 6 października 2023 roku SIM podpisał ze spółką umowę. Wartość prac to 25 863 406,01 zł brutto, a termin realizacji 18 miesięcy, a więc 6 kwietnia 2025 roku.

Zanim jednak prace ruszyły, pojawił się pierwszy problem. SIM wystąpił do Gminy o aneksowanie umowy, w związku z korektą wniosku o udzielenie wsparcia finansowego. Efektem było podpisanie przez Burmistrza i Skarbnik Aneksu nr 1 z dnia 23 stycznia 2023 roku. W aneksie zmieniły się koszty po stronie Gminy. Wzrosły one do kwoty 19 343 251,67 zł brutto. Koszty po stronie spółki także wzrosły do kwoty 2 535 460,91 zł brutto.

Uważny czytelnik dostrzeże, że umowa z uwzględnieniem Aneksu nr 1 ze stycznia 2023 roku dotyczy łącznej wartości 21 878 712,58 zł brutto, a umowa z wykonawcą opiewa na kwotę 25 863 406,01 zł brutto. Zanim więc przebudowa jesienią 2023 roku ruszyła, spółka skierowała do Burmistrza Pułtuska pismo, w którym, w „montażu finansowym” czytamy, że konieczna jest dopłata z budżetu Miasta Pułtusk kwoty uzupełniającej całość tegoż montażu!

To jednak nie koniec niespodzianek. Już 2 stycznia 2024 roku do Gminy wpłynęło pismo ze spółki, z informacją, że pojawiła się konieczność dodatkowych prac, których jednak kosztów na razie nie oszacowano. W piśmie pojawia się jednak coś jeszcze – otóż prezes spółki napisał: W nawiązaniu do rozmów z Panem Burmistrzem dotyczących braku decyzji w/s wykorzystania przez UM w Pułtusku planowanej powierzchni usługowej w budynku przy ul. Tysiąclecia oraz potrzeby zwiększenia ilości mieszkań komunalnych w Pułtusku przedkładamy propozycję zamiany powierzchni usługowej na powierzchnię mieszkalną (). Zamiana powierzchni usługowej na powierzchnię mieszkalną na parterze () stwarza możliwość utworzenia dodatkowo 8 9 mieszkań komunalnych o powierzchni 350 m.kw..

Trzeba przyznać, że sytuacja zadziwiająca – zaledwie 3 miesiące po podpisaniu umowy spółka sugeruje jej radykalną zmianę – rezygnację przez nią z parteru budynku, przekazanie miastu dodatkowych powierzchni i obciążanie kosztami remontu całości.

To jednak nie koniec. 23 stycznia 2024 roku spółka przesyła kolejne pismo, w którym informuje o aktualnych kosztach. W piśmie czytamy:

I. Koszt wykonania robót budowalno-konserwatorskich w wyniku przeprowadzonego przetargu – 25 863 406,01 zł brutto

II. Nadzory

1. Koszt pełnienia funkcji inwestora zastępczego – firma wyłoniona w drodze przetargu WPUI – 490 770,0 zł brutto

2. Koszt nadzoru autorskiego w zakresie architektonicznym, konstrukcyjnym, instalacji sanitarnych, instalacji elektrycznych – 156 000 zł brutto

3. Koszt nadzoru archeologicznego – 30 750 zł brutto

Razem – 677 529 zł brutto

 

III. Prace projektowe

1. Wykonanie prac projektowych w zakresie zmiany funkcjonalnej środkowej klatki schodowej i innych 300 000 zł brutto

2. Koszt wykonanie projektu stropu nad parterem – 140 000 zł brutto

Razem – 440 000 zł brutto

 

IV. Roboty dodatkowe

a. rozbiórka stropu nad parterem – 150 000 zł brutto

b. roboty dodatkowe rozbiórkowe – 750 000 zł brutto

c. wykonanie konstrukcji stropu nad parterem w technologii płyty żelbetowej użebrowanej z dodatkowym wzmocnieniem użebrowania w osi ścian klatek schodowych 1 200 000 zł brutto

d. koszt robót renowacyjnych i konserwatorskich stropu nad parterem w polach niedemontowanych istniejącej konstrukcji stropu – 300 000 zł brutto

e. wykonanie konstrukcji stropu nad I piętrem dodatkowym wzmocnieniem użebrowania w osi ścian klatek schodowych – 540 000 zł brutto

f. wykonanie konstrukcji stropu nad drugim piętrem – 490 000 zł brutto

g. wykonanie wzmocnienia ław fundamentowych w korytarzach, wykonanie ścianek podpierających żebra stropowe – 720 000 zł brutto

h. wykonanie dodatkowych prac związanych ze wznoszeniem konstrukcji murowej – 250 000 zł brutto

i. wykonanie prac remontowych nadproży w korytarzach – 200 000 zł brutto

j. wykonanie prac remontowych i renowacyjnych nadproży nad oknami – 600 000 zł brutto

k. wykonanie badania gruntu w osiadającym narożniku budynku, wykonanie wzmocnienia – 95 000 zł brutto

l. koszt umowy przyłączeniowej energetycznej – 20 000 zł brutto

m. koszt wykonania adaptacji powierzchni usługowej na część mieszkalną dotyczy 440 m.kw. na parterze – 880 000 zł brutto

Razem 6 185 000 zł brutto

 

Te wszystkie dodatkowe koszty, które pojawiły się na tym etapie realizacji inwestycji, trochę zadziwiają. O ile można zrozumieć, że w trakcie prac okazało się, że jakiś narożnik wiekowego budynku osiada i trzeba go wzmocnić, to trudno zrozumieć, dlaczego w pierwotnym kosztorysie (a więc i umowie) nie były uwzględnione takie koszty, jak koszt przyłączenia instalacji elektrycznej czy koszty remontu nadproży w korytarzach i mieszkaniach. Nie da się chyba uznać inwestycji za zrealizowaną, jeśli nie ma ona przyłączy elektrycznych! Ten koszt był więc konieczny od samego początku.

Najważniejszy w tym piśmie jest zapis, że wartość dodatkowych prac nie uwzględnionych w pierwotnej umowie (dotyczących także tej części budynku, która pierwotnie miała być częścią usługową i której remonty miała sfinansować półka), wynosi 6 185 000,00 zł brutto. Łączna więc wartość inwestycji wynosiła na tamtą chwilę 33 165 926,00 zł brutto. Te koszty miała ponieść w 100% Gmina Pułtusk, gdyż przejąć ona miała od spółki także parter.

Dalej w piśmie Prezes SIM stwierdza, że otrzymał z Gminy dwie wpłaty: 1 889 936,74 zł (pieniądze z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa) i 15 474 601,33 zł (pieniądze z Banku Gospodarstwa Krajowego). Brakuje mu więc 15 801 388,00 zł brutto.

Tak oto koszty po stronie Gminy, z łącznej kwoty 18 896 666,72 zł brutto, miały urosnąć do 33 165 926,07 zł brutto!

Od tej chwili rozpoczęły się rozmowy na temat podpisania aneksu, w którym Gmina miała się zobowiązać do uzupełniani brakującej kwoty. Takowego aneksu nie podpisał Wojciech Gregorczyk.

W międzyczasie odbyły się wybory samorządowe i po perturbacjach pojawiły się nowe władze miasta. Funkcję burmistrza pełniła Marzena Cendrowska.

Spółka w piśmie z 21 czerwca 2024 r. zaproponowała podpisanie aneksu nr 2, który zakładał, że Gmina przejmie cały budynek i zapłaci łącznie 33 883 188,40 zł brutto. Pełniąca obowiązki burmistrza Marzena Cendrowska nie podpisała aneksu.

13 października odbyły się kolejne wybory i została wybrana nowa Burmistrz Pułtuska Beata Jóźwiak. Jednym z pierwszych tematów, którym musiała się zająć, była sprawa tej inwestycji. Już kilka dni po objęciu urzędu wizytował ją prezes SIM. Także politycy angażowali się w sprawę. Pani burmistrz nie zgodziła się jednak na podpisanie aneksu w wersji z czerwca. W grudniu 2024 roku spółka przedstawiła Gminie precyzyjne wyliczenia ostatecznych kosztów przebudowy i zgodziła się na powrót do pierwotnej wersji podziału kosztów: Gmina miała finansować część mieszkalną, SIM część usługową.

31 stycznia 2025 roku podpisany został aneks nr 2. Gmina zobowiązała się w nim do sfinansowania 100% kosztów przebudowy części mieszkalnej w wysokości 27 977 828,66 zł brutto. Środki na to pochodzą z:

15 474 601,33 zł (55,3% kosztów części mieszkalnej) – środki pozyskane w ramach wsparcia z Funduszu Dopłat realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego,

3 868 650,33 zł (13,8% kosztów części mieszkalnej) – środki pozyskane w ramach wsparcia z Funduszu Dopłat realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (aktualizacja kwoty wsparcia),

1 889 936,74 zł (6,8% kosztów części mieszkalnej) – środki pozyskane w ramach wsparcia z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa,

6 764 640,26 zł (24,1% kosztów części mieszkalnej) – środki własne z budżetu Gminy Pułtusk.

SIM ma sfinansować 100% części usługowej w wysokości 5 572 519,85 zł brutto.

Po podpisaniu aneksu prace ruszyły z kopyta. W części mieszkalnej, na powierzchni   2811,44 metrów kwadratowych powstaje 36 mieszkań (9 lokali M2, 38 lokali M3, 14 lokali M4 i 2 lokale M5). Wszystkie lokale otrzymają niezbędne wyposażenie kuchenne i łazienkowe.

GHG

 

 

KOMENTARZ

Ostateczna kwota przebudowy całego budynku wyniesie prawie 34 miliony złotych. To o niemal 13 milionów więcej niż ostatni kosztorys z 2022 roku. Przez ten czas niewątpliwie wzrosły koszty budowy. Średnia cena mieszkań w Polsce, z ok. 3500 zł w 2017, wzrosła do ok. 7000 zł w 2022, i do nawet ponad 10 000 zł w 2025. Dopiero ten rok, zdaniem specjalistów, będzie pierwszym od lat, kiedy ceny nie wzrosną. Nie ulega więc wątpliwości, że kosztorys z 2017 czy nawet 2022 jest w 2025 roku wart tyle co papier, na którym jest sporządzony. Z drugiej jednak strony zaskakują aż tak duże koszty dodatkowe wynikające z nieuwzględnienia w pierwszych kosztorysach wielu prac. Już w trakcie przebudowy wyliczono je na łączną kwotę na 7 793 299 zł brutto. W jakiejś części można je zrozumieć – wszak jest to przebudowa budynku z lat 80. XIX wieku! Dlaczego jednak w umowie między Gminą Pułtusk a SIM od razu nie uwzględniono kosztu przyłączy elektrycznych, nie wiadomo.
Burmistrz Wojciech Gregorczyk rozpoczynając urzędowanie otrzymał ten budynek w swoistego rodzaju „spadku” po poprzedniku. Musiał więc coś z nim zrobić, a nie było to zadanie łatwe. Prościej bowiem budować od podstaw nowy budynek niż przebudowywać stary. Udało się jednak pozyskać całkiem spore pieniądze – łączna wartość dotacji jakie pozyskano, to prawie 22,5 miliona złotych. Udział środków z budżetu bardzo zadłużonego miasta też nie jest mały, bo wyniesie ponad 5,5 miliona złotych.
Podpisanie aneksu nr 2 i zabezpieczenie dodatkowych środków w budżecie miasta sprawia, że inwestycja na pewno zostanie dokończona. Aktualny termin jej realizacji to listopad 2025 r.
Jest jeszcze jeden aspekt całej sprawy – umowa między SIM a Gminą Pułtusk na użyczenie części mieszkaniowej budynku. Samorząd będzie nim bezpłatnie dysponował przez 25 lat. Co potem? Na dziś nie wiadomo.

Grzegorz Hubert Gerek

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 13/04/2025 21:12
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do