
13 i 14 lutego, w miejskiej Piątce, wolontariusze z fundacji „Przyszłość w nauce” zorganizowali warsztaty chemiczne dla przedszkolaków i dzieci z Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Pułtusku.
Fundacja „Przyszłość w nauce” zajmuje się przeprowadzaniem doświadczeń chemicznych dla dzieci i młodzieży. Przy założeniu fundacji prezes Tomasz Deptuła zakładał połączenie teorii z praktyką. Projekty odbywają się w przedszkolach, szkołach, GOK – ach w całej Polsce. Wolontariusze pochodzą z różnych zakątków Polski. Fundacje tworzy około 50 osób są to uczniowie ze szkół podstawowych aż po doktorantów, jak również zawodowi chemicy i osoby uczące się w szkołach artystycznych, politechnikach. Wszystkich łączy pasja do chemii. Największą przyjemność sprawia im dzielenie się nią z innymi. Fundacja ma siedzibę w Pułtusku i została założona w 2011 r. Warsztaty składały się z części pokazowej i warsztatowej.
Dzień 1
Część pokazowa – rozpoczęła się od doświadczenia „Lokomotywa”, które zawsze wywołuje dużo emocji. Nie inaczej było tym razem. Barwne płomienie uzyskano za pomocą palnika gazowego, w którym spalano sole, efekt – różowy i niebieski płomień.
Niebieska butelka to nazwa doświadczenia, w którym wykorzystujemy m.in. glukozę, czyli cukier prosty. To glukoza m.in. buduje sacharozę czyli cukier, którym słodzimy herbatę bądź kawę. Gdy mieszamy bezbarwny roztwór zmienia barwę na niebieską.
Piana – powszechnie znana jako pasta dla słonia, to nic innego jak stężona woda utleniona z płynem do mycia naczyń z katalizatorem, który przyśpiesza zajście reakcji.
Część warsztatowa – tu przedszkolaki mogły same się wykazać, robiąc eksperymenty na artykułach spożywczych:
- ciecz nienewtonowska – dzieci mogły przekonać się jak działają ruchome piaski, a do tego potrzebowaliśmy mąki ziemniaczanej.
- smaki – dzieci miały za zadanie rozpoznać smaki, których spróbowały.
„Kolorki” - w tym doświadczeniu dzieci mogły użyć prawdziwego szkła laboratoryjnego. Z pomocą prowadzących pipetowały do próbówki. Łączyły substancje, które po zmieszaniu zmieniały zabarwienie.
Dzień 2
Część pokazowa:
Burza – uzyskaliśmy błysk i grzmoty w cylindrze
Koktajl – różnobarwne warstwy, które się nie mieszają
Balonik – nagły i niespodziewany huk po spaleniu go
Jedno doświadczenie fizyczne – Nurek Kartezjusza
Otrzymaliśmy również srebro
Część warsztatowa:
Kwiatki – dzieci zrobiły kwiatki z bibuły, które zmieniają kolor za pomocą ciepła, oczywiście dzieci mogły je zabrać do domu
Chemiczne jojo – otrzymaliśmy kolorowe krople, które opadały w oleju a po chwili się wznosiły się w górę i tak w kółko
Atrament – dzieci malowały obrazki przygotowanym przez nas roztworem, na początku rysunki nie były widoczne, ale wystarczyło na nie nieść kolejny rozwór i dzieła małych malarzy stały się widoczne.
Doświadczenia przeprowadzali:
Tomasz Deptuła – prezes fundacji, doktor nauk chemicznych, specjalizuje się w chemii organicznej obecnie nauczyciel biologii, chemii i fizyki.
Gabriela Niesłuchowska, licealistka na profilu biol – chem – mat. w XVIII Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Zamoyskiego w Warszawie.
Osoba pomagająca:
Piotr Wiśnik – uczeń Szkoły Podstawowej
Bardzo dziękujemy prowadzącym za ciekawe zajęcia, które uatrakcyjniły ferie w nasze placówce.
PM nr 5
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!