
Długi majowy weekend to czas wypoczynku i jednocześnie wzmożonego ruchu na drogach. Cieplejsze dni sprzyjają aktywności motocyklistów, rowerzystów oraz pieszych i niestety przekraczaniu dozwolonych prędkości. Niemniej majówka, w statystykach bezpieczeństwa, nie odbiega w sposób szczególny od pozostałych długich weekendów a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa – wynika z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
W tym roku długi majowy weekend może liczyć 5 dni, jeśli 2-ego maja będziemy na urlopie, lub aż 9 dni, jeśli weźmiemy 3 dni wolne od pracy. Część osób rozpocznie odpoczynek już w piątek, wyjeżdżając późnym popołudniem bądź wieczorem. Przedłużony weekend oznacza wzmożony ruch na większości dróg, szczególnie na trasach wyjazdowych z miast. Większe natężenie ruchu potęguje zaś ryzyko wypadków.
Choć w okresie wakacyjnym oraz w miesiącach charakteryzujących się dobrą słoneczną pogodą odnotowywanych jest więcej zdarzeń drogowych, to z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS (POBR) wynika, że majówka na drogach (pod względem bezpieczeństwa) nie różni się od pozostałych długich weekendów w roku kalendarzowym a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa od średnich wartości dla wszystkich weekendów w latach 2018-2022.
Tabela 1. Wypadki i ich ofiary w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022
Majówka (liczba dni) |
Wypadki |
Ofiary śmiertelne |
Ranni |
||||||
Razem |
Kierujący |
Pasażerowie |
Piesi |
Razem |
Kierujący |
Pasażerowie |
Piesi |
||
1-3.05.2018 (3 dni) |
228 |
22 |
15 |
4 |
3 |
288 |
161 |
98 |
29 |
1-3.05.2019 (3 dni) |
164 |
16 |
10 |
2 |
4 |
200 |
102 |
72 |
26 |
1-3.05.2020 (3 dni) |
113 |
13 |
8 |
4 |
1 |
133 |
74 |
47 |
12 |
1-3.05.2021 (3 dni) |
111 |
16 |
6 |
5 |
5 |
135 |
76 |
50 |
9 |
30.04, 1.05, 3.05.2022 (3 dni) |
155 |
15 |
13 |
1 |
1 |
182 |
111 |
52 |
19 |
Razem majówki 2018-2022 |
771 |
82 |
52 |
16 |
14 |
938 |
524 |
319 |
95 |
Majówka średnio na 1 dzień |
51 |
5 |
3 |
1 |
1 |
63 |
35 |
21 |
6 |
Weekendy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dni weekendowe (sobota, niedziela) |
32 484 |
3751 |
2073 |
824 |
854 |
39 796 |
20 706 |
13 945 |
5145 |
Średnio w 1 dzień weekendowy |
62 |
7 |
4 |
2 |
2 |
77 |
40 |
27 |
10 |
Opracowanie: Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS na podstawie danych z Komendy Głównej Policji SEWiK
Pomijając okres pandemiczny (2020-2021, który charakteryzował się mniejszym natężeniem ruchu) lata 2019 i 2022 cechują się malejącą liczbą zabitych i rannych na skutek wypadków. Wyraźna zmiana in plus dotyczy zwłaszcza pasażerów pojazdów oraz pieszych. Optymistyczne statystyki w okresie majowych wyjazdów wpisują się w stały trend redukcji liczby śmiertelnych zdarzeń na polskich drogach – analizy POBR wskazują na 6,3% redukcji zabitych w pierwszych dniach maja między 2021 a 2022 rokiem.
– Należy zwrócić uwagę, że najwięcej wypadków w majówkę zdarza się podczas dobrych warunków atmosferycznych (78%), za dnia (83%) i przy suchej nawierzchni (84%). Gros z nich ma miejsce w obszarach zabudowanych (64%), ale poza obszarami zabudowanymi (36%) są one znacznie poważniejsze w skutkach (20 ofiar śmiertelnych na każde 100 wypadków). Dla porównania w obszarach zabudowanych to 5 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków. Ponadto większość zdarzeń drogowych wydarza się na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych (85%). Z kolei do najcięższych w skutkach wypadków dochodzi nocą i z udziałem kierujących pod wpływem alkoholu (21 ofiar śmiertelne na 100 wypadków). W trakcie ostatnich pięciu majowych weekendów alkohol był przyczyną 11% wypadków, zaś nadmierna prędkość, czyli bolączka polskich dróg, była przyczyną 26% wypadków. Analizy wskazują także, że w długie majowe weekendy najwięcej ofiar stanowią kierowcy samochodów osobowych (51%), motocykliści (21%) oraz piesi (17%). Przy planowaniu wyjazdu należy pamiętać, że najtrudniejsze warunki i największe zagrożenie występuje zwykle w dzień poprzedzający weekend, czyli w piątek (średnio 82 wypadki) – wylicza Anna Zielińska z POBR.
Tabela 2. Struktura wypadków i ofiar w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022
Majówki 2018-2022* |
Wypadki |
Ofiary śmiertelne |
Ranni |
Zabici na 100 wyp. |
|||
Razem |
771 |
100% |
82 |
100% |
938 |
100% |
11 |
Zabudowany |
490 |
64% |
26 |
32% |
566 |
60% |
5 |
Niezabudowany |
281 |
36% |
56 |
68% |
372 |
40% |
20 |
Drogi krajowe |
191 |
25% |
32 |
39% |
227 |
24% |
17 |
Drogi jednojezdniowe, dwukierunkowe |
655 |
85% |
72 |
88% |
797 |
85% |
11 |
Dobre warunki atmosferyczne |
599 |
78% |
61 |
74% |
728 |
78% |
10 |
Sucha nawierzchnia |
644 |
84% |
63 |
77% |
786 |
84% |
10 |
Dzień, świt, zmrok |
638 |
83% |
54 |
66% |
793 |
85% |
8 |
Noc |
133 |
17% |
28 |
34% |
145 |
15% |
21 |
Alkohol kierującego |
73 |
9% |
15 |
18% |
78 |
8% |
21 |
Alkohol pieszego |
10 |
1% |
0 |
0% |
14 |
1% |
0 |
Alkohol ogółem |
87 |
11% |
15 |
18% |
97 |
10% |
17 |
Prędkość |
204 |
26% |
36 |
44% |
256 |
27% |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Piesi |
107 |
14% |
14 |
17% |
95 |
10% |
13 |
Rowerzyści |
145 |
19% |
4 |
5% |
135 |
14% |
3 |
Motocykliści |
121 |
16% |
17 |
21% |
117 |
12% |
14 |
Samochody osobowe |
612 |
79% |
42 |
51% |
514 |
55% |
7 |
*Dane sumaryczne z ostatnich pięciu lat Opracowanie: Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS na podstawie danych z Komendy Głównej Policji SEWiK
Podróżując samochodem pamiętajmy, że:
Podróżując rowerem:
Podróżując pieszo pamiętajmy, że:
Inf. Instytut Transportu Samochodowego
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie