Reklama

Lekcja przyrody inna niż wszystkie

26/02/2022 14:00

Czy lekcja przyrody w czwartej klasie szkoły podstawowej może być ciekawa i zachęcać ucznia do zdobywania potrzebnej wiedzy? Okazuje się, że tak, a udowodnił to niezwykle kreatywny nauczyciel przyrody w pułtuskiej Jedynce, Rafał Durasiewicz, współautor innowacji pedagogicznej w PSP nr 1 im. Klaudyny Potockiej pt. „Uczeń – Badacz –Odkrywca”. Wspólnie z nauczycielką Ewą Chrzanowską wprowadzili w placówce rozszerzony program nauczania fizyki, geografii i przyrody, którego jednym z elementów jest lekcja przyrody inna niż wszystkie.

Uczniowie Klaudyny niczym studenci weterynarii…
Przez kilka tygodni lekcje przyrody w Publicznej Szkole Podstawowej nr 1 im. K. Potockiej w Pułtusku zamieniły się w lekcje anatomii ssaków. Uczniowie klas czwartych, niczym studenci weterynarii, poznawali wybrane narządy zwierząt i przy okazji przeprowadzali różne doświadczenia. Pomysłodawcą tych zajęć jest nauczyciel przyrody Rafał Durasiewicz. Młodzież, poznając układ pokarmowy, mogła zobaczyć, jak wygląda wątroba świni i kurczaka. Uczniowie wraz z nauczycielem przeprowadzili badanie, w jaki sposób na wątrobę wpływa alkohol, coca cola i energetyki. Wyniki jednoznacznie pokazały negatywny wpływ tych cieczy na kondycję wątroby.

Przez lekcję przyrody do... serca
Kolejnym narządem, który został zaprezentowany na zajęciach było serce. Tym razem nauczyciel przyniósł do szkoły serca krowy i świni, które jest najbardziej zbliżone do ludzkiego serca. Dzięki tym okazom uczniowie mogli zobaczyć, jak wyglądają tętnice, żyły, przedsionki, komory i zastawki. Młodzież, niczym kardiolodzy, badała i porównywała dwa serca różnych ssaków.

Kim jest szkolny Adolf?
Kolejne lekcje anatomii dotyczyły układu moczowego, oddechowego i szkieletowego. Uczniowie wraz nauczycielem dokonali małej operacji nerki, która pozwoliła im poznać jej budowę. Następnie badali płuca, sprawdzili, jak wyglądają zdrowe, a jak chore. Mogli się przekonać, jaki to delikatny, a zarazem ważny narząd w ciele człowieka.
Na przykładzie Adolfa, szkolnego modelu układu szkieletowego, uczniowie poznali budowę kostną człowieka. Mogli zobaczyć jak wygląda czaszka, kręgosłup, poznali najdłuższą i najmniejszą kość w ciele człowieka.

Uczeń – Badacz –Odkrywca”
- Lekcje wzbudzały ogromne zainteresowanie i chęć poznawania czegoś nowego. Młodzież nie nudziła się na lekcjach, ale aktywnie w nich uczestniczyła. A w najbliższym czasie moi uczniowie będą badać środowisko przyrodnicze pułtuskiej wyspy – przyznaje Pan Rafał, współautor innowacji pedagogicznej „Uczeń – Badacz –Odkrywca”, która realizowana jest w pułtuskiej Jedynce od kilku lat. Ma na celu propagowanie nauk przyrodniczych i ścisłych, a w szczególności fizyki, geografii i przyrody. Autorami tej innowacji są: Ewa Chrzanowska i Rafał Durasiewicz.
- Dzięki tej innowacji młodzież naszej szkoły realizuje rozszerzony program nauczania fizyki, geografii i przyrody. Efektem naszego zaangażowania w nauczanie młodzieży są liczne osiągnięcia uczniów w konkursach. Żadna szkoła w powiecie pułtuskim nie ma tylu laureatów i finalistów, Konkursu Fizycznego i Geograficznego, organizowanego przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty, co pułtuska Jedynka – dodaje Rafał Durasiewicz.
Uczniom Jedynki gratulujemy tylu wspaniałych osiągnięć, zaś nauczycielom – kreatywności!

 

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do