Reklama

Jak wygląda sytuacja bezdomnych zwierząt w gminie Pułtusk? - pytania do Społecznej Komisji ds. Ochrony Zwierząt

W październiku ubiegłego roku powstała Gminna Społeczna Komisja ds. Ochrony Zwierząt przy Urzędzie Miejskim w Pułtusku. Bieg tej komisji nadała jeszcze na przełomie wiosny i lata 2024 urzędująca wówczas Marzena Cendrowska, przychylając się tym samym do wniosków środowiska zajmującego się na co dzień bezdomnymi zwierzakami na naszym terenie, które próbowały ją stworzyć od kilku lat, ale bez zainteresowania ze strony władz (czyżby dlatego właśnie ta komisja traktowana jest dziś po macoszemu?).

Z założenia komisja ma charakter inicjatywno-doradczy i opiniodawczy, a jej członkowie nie pobierają wynagrodzenia. Pierwsze spotkanie odbyło się 2 grudnia 2024 r. Jak z dumą informował Urząd Miejski w Pułtusku, na tym spotkaniu Samorząd Gminy Pułtusk reprezentowali Beata Jóźwiak Burmistrz Miasta Pułtusk oraz Mateusz Miłoszewski Zastępca Burmistrza Miasta Pułtusk.

Uchwalono statut i zgodnie z nim do zadań Komisji należą sprawy związane z ochroną zwierząt, opieką nad zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt, w szczególności:

1) doradztwo w zakresie opracowywania projektów aktów prawa miejscowego wydanych przez organy Gminy Pułtusk w zakresie działalności Komisji;

2) współpraca z Wydziałem Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Pułtusku, w zakresie realizacji programu sterylizacji i kastracji zwierząt właścicielskich oraz dokarmiania kotów wolno żyjących oraz pomoc w znajdowaniu nowych domów dla bezpańskich zwierząt odłowionych z terenu gminy Pułtusk poprzez rozpropagowywanie przez zamieszczanie na stronach internetowych informacji o zwierzętach, dla których aktualnie poszukiwani są właściciele.

W skład komisji weszli:

Burmistrz Miasta Pułtusk, Komendant Straży Miejskiej w Pułtusku,

Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Pułtusku,

Pracownik merytoryczny Urzędu Miejskiego w Pułtusku ds. związanych z opieką nad zwierzętami,

Damian Reszka – Stowarzyszenie Pies i Spółka – Przewodniczący Komisji

Kamila Majer – Stowarzyszenie Narwiański Psi Patrol,

Beata Anna Wysocka – Stowarzyszenie Narwiański Psi Patrol,

Joanna Troszkiewicz – Stowarzyszenie Pan Kot,

Olga Heromińska – Stowarzyszenie Pomocy Kotom Wolnożyjącym „Pan Kot” Pułtusk,

Marta Kurowska – Fundacja PsoTy i koty,

Teresa Olszewska – Fundacja „Koty z Kociej”.

Powstanie komisji miało znacząco wpłynąć na poprawę sytuacji bezdomnych zwierząt w gminie. Tymczasem docierają do nas różne niepokojące informacje, na przykład o eutanazji psa przebywającego w tymczasowej przechowalni (jednego czy więcej?). Martwią również psy odsyłane do schroniska w Pawłowie po 30 dniach oraz mało intensywne poszukiwania właścicieli lub domów.  Zasmuceni też jesteśmy dalszym brakiem możliwości wstępu wolontariuszy do psów znajdujących się w przechowani, bo jak twierdzi jedna z pań urzędniczek "to nie jest schronisko", a jak się dowiedzieliśmy, intencją Komisji był  między innymi właśnie wolontariat. Czy więc powstanie komisji coś zmieniło? Czy poprawił się los zwierząt? Jakie działania przeprowadziła komisja przez prawie rok od powstania? To ostatnie pytanie było jednym z kilku, jakie wysłaliśmy we wrześniu tego roku do Urzędu Miejskiego w Pułtusku.

Z odpowiedzi dowiedzieliśmy się, że Komisja opracowała ostateczny projekt uchwały w sprawie „Gminnego programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Pułtusk” oraz regulamin programu sterylizacji i kastracji zwierząt właścicielskich w Gminie Pułtusk. Nie jest to imponujący wachlarz działań, a niepokojące informacje wciąż do nas docierają. 

Dlatego też 17 października b.r. wysłaliśmy pytania w sprawie szeroko rozumianej sytuacji zwierząt w gminie Pułtusk, skierowane do Gminnej Społecznej Komisji ds. Ochrony Zwierząt przy Urzędzie Miejskim w Pułtusku, do wiadomości Burmistrz Miasta Pułtusk oraz Kierownik Wydziału Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Ochrony Środowiska UM w Pułtusku. Oto one:

1. W Pułtusku działa, jedyna w całej gminie, przechowalnia dla zwierząt, w której przebywają psy odłapane przez Straż Miejską. Jak wygląda współpraca Gminnej Społecznej Komisja ds. Ochrony Zwierząt z Urzędem Miasta i Strażą Miejską w zakresie pomocy tym bezdomnym zwierzętom?

2. Komisja istnieje od października 2024 roku. Zgodnie z odpowiedzią p. Magdaleny Gruzińskiej z 12 września 2025 roku udzielonej naszej redakcji, przez rok Komisja opracowała ostateczny projekt uchwały w sprawie Gminnego programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Pułtusk oraz „regulamin” program sterylizacji i kastracji zwierząt właścicielskich w Gminie Pułtusk, czyli zrobiła realnie tylko jedną rzecz. Po co w takim razie jest powołana taka komisja? A może powstała, aby ocieplić wizerunek władzy czy ludzi, którzy tam się znaleźli? Ma pomóc w kolejnych wyborach? – pytają mieszkańcy, nie widząc
efektów działania komisji.

3. Do zadań Komisji „należą sprawy związane z ochroną zwierząt, opieką nad zwierzętami oraz zapobiegania bezdomności zwierząt”. Czy komisja prowadzi zadania edukacyjne przekonujące do konieczności kastracji/sterylizacji zwierząt, chipowaniu, sprzątaniu po swoich psach? Pytamy – bo edukacja jest kluczowa w programach zapobiegania bezdomności zwierząt.

4. Ile wpływa rocznie do budżetu gminy Pułtusk pieniędzy z tytułu podatku za psa?
a) Czy gmina posiada ewidencję psów właścicielskich?
b) Ile w gminie Pułtusk jest zachipowanych psów?
5. Czy w gminie Pułtusk egzekwowane jest sprzątanie po psach? Jeśli tak – w jaki sposób?
6. Przejrzeliśmy kilka gminnych programów opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie polskich miast i miasteczek. W żadnym z nich nie wskazano czasu, w jakim psy mogą przebywać w tymczasowych, miejskich przechowalniach. W żadnym z nich, poza Pułtuskiem. W tym, przyjętym na podstawie uchwały z 26 marca 2025 roku, widnieje tylko 30 dni. Dlaczego w naszej gminie psom daje się tak mało czasu na znalezienie domów, skoro w innych gminach nie ma takiego limitu? Jaka jest podstawa prawna określenia czasu przebywania psów w schronisku?

7. Docierają do nas informacje, że większość odłowionych psów nie są psami dzikimi, co oznacza, że mają swoich właścicieli. Czy gmina robi wszystko, co może, żeby ustalić właścicieli, z których nie każdy na Facebooka lub internet? Czy daje informacje np. do sołectw, albo do prasy? Pies właścicielski może być w trakcie leczenia, może mieć problemy neurologiczne, może być agresywny ze strachu, ale jeśli nie ustali się właściciela przez 30 dni, pies zostaje wywieziony do schroniska i właściciel nie ma szans na jego znalezienie. Czy są to działania słuszne i uzasadnione? Czy powinny być kontynuowane w takiej formie?

8. Czy urzędnicy efektywnie poszukują właścicieli lub nowych opiekunów psów? Zwykle Urząd Miasta poświęca odłapanemu psu jeden lub dwa posty na swoim FB, a – przypominamy - nie każdy ma Facebooka i nie każdy korzysta z internetu. To dobry sposób? Tak powinno przebiegać informowanie o poszukiwaniu właściciela czy nowego domu dla zwierzaka?

9. Ile psów od początku roku 2025 do 17 października 2025 r. trafiło do schroniska tymczasowej przechowalni w Pułtusku, ile z nich wróciło do właścicieli, a ile zostało odwiezionych do schroniska w Pawłowie?

10. Czy prawdą jest, że jeden pies przebywający w pułtuskiej przechowalni został poddany eutanazji? Jeśli tak – kiedy to było i czym było to spowodowane?
a) Czy Komisja ma wgląd w dokumentację medyczną, czy widziała dokumentację?
b) Ile czasu pies przebywał w przechowalni?
c) Kto personalnie wydał decyzję o uśpieniu psa?

11. W „Gminnym programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Pułtusk” na 2025 rok, w paragrafie 14 czytamy m.in., że „Poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt odłowionych z terenu gminy Pułtusk w 2025 roku prowadzi Urząd Miejski w Pułtusku oraz Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt (w przypadku zwierząt przekazanych do schroniska) poprzez:
(…) 2) prowadzenie wspólnie z wolontariuszami działającymi na terenie gminy i przy schronisku akcji reklamującej stronę w przeglądarkach internetowych oraz innych dostępnych miejscach,
(…) 4) możliwość zawierania porozumień o współpracy z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami nad zwierzętami. i wolontariuszami, działającymi na terenie gminy Pułtusk na rzecz opieki nad zwierzętami”.
-Ad. 2 - ilu wolontariuszy działa wspólnie z gminą w zakresie prowadzenia akcji reklamującej stronę w przeglądarkach internetowych oraz innych dostępnych miejscach?
-Ad. 4 -z jakimi organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i wolontariuszami, działającymi na terenie gminy Pułtusk gmina współpracuje w tym zakresie?

12. Jak wygląda kwestia wolontariatu w gminnie Pułtusk? Czy wolontariusze mogą się zajmować psami przebywającymi w przechowalni, socjalizując je i przygotowując do adopcji? Czy w ogóle zgłaszają się osoby zainteresowane wolontariatem?

13. Przewodniczący Komisji p. Damian Reszka w ostatnim czasie w mediach społecznościowych ogłosił, że piesek z pułtuskiej przechowalni, który trafił do schroniska w Pawłowie, ma nowy dom. Czy nie lepiej byłoby takie działania, jak szukanie domów, prowadzić na miejscu, w Pułtusku? Oszczędziłoby to psom stresu związanego ze zmianą miejsca, a poza tym pozwoliłoby na oszczędności dla gminy, która płaci schronisku 8 tysięcy złotych za jednego psa. Czy szukanie
domów psom wywiezionym do schroniska, a nie na miejscu, w Pułtusku, jest działaniem racjonalnym?

14.P. Damian Reszka przed wyborami wyszedł z inicjatywą zbierania podpisów pod petycją w sprawie utworzenia schroniska dla zwierząt, skierowaną do ówczesnych władz gminy Pułtusk. Nasza redakcja była zaangażowania w promowanie tego pomysłu, a także czynnie zbierała podpisy pod petycją. Co dzieje się obecnie w tym temacie? Czy i jakie ewentualne działania zostały podjęte w sprawie utworzenia schroniska dla zwierząt?

15. Przewodniczący Komisji p. Damian Reszka jest jednocześnie wolontariuszem w schronisku w Pawłowie. Czy nie zachodzi tu konflikt interesów?

16. Jedną z członkiń Komisji jest p. Beata Anna Wysocka – żona lekarza weterynarii, z którym gmina ma podpisaną umowę na opiekę nad zwierzętami. Czy tu także nie zachodzi konflikt insertów?

17. Ile kilogramów karmy przeznaczonej na tymczasową przechowalnię w Pułtusku obecnie znajduje się w Straży Miejskiej? Ile zakupiła gmina, ile pochodzi ze zbiórek z bieżącego roku? Jak te zbiórki są rozliczne? Czy Komisja ma dostęp do takich rejestrów i rozliczeń?

18. Nasza gazeta razem z Czytelnikami i Czytelniczkami zebrała i przekazała do przechowalni ponad 100 kg karmy dla psów, aby odciążyć gminę finansowo. Mieszkańcy powiedzieli tym samym – „Stop wywózce psów do Pawłowa”, jednak ich apel został zignorowany i kolejne zwierzaki trafiły za schroniskowe kraty. Dlaczego Waszym zdaniem decydenci obojętni są na głos mieszkańców?

19. Czy Waszym zdaniem gmina Pułtusk jest przyjazna dla zwierząt bezdomnych i wolnożyjących?

Czekamy na odpowiedzi z nadzieją, że tym razem będą one wyczerpujące.  Zgodnie z Prawem Prasowym, udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (Art. 13 ust. 1), a jeżeli informacja nie może być udostępniona w terminie 14 dni, podmiot zobowiązany powiadamia wnioskodawcę o powodach opóźnienia oraz o nowym terminie, który nie może przekroczyć 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (Art. 13 ust. 2).

 

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 04/11/2025 15:00
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do