Reklama

Pułtuscy rowerzyści nie mieli łatwego życia... Ciekawostki z 1912 roku

W 1911 roku z inicjatywy lekarza powiatowego Macieja Słomińskiego, nauczyciela gimnazjum Stanisława Jacyny i sekretarza Sądu Pokoju Jana Popławskiego zostało zarejestrowane Pułtuskie Stowarzyszenie Cyklistów. Zrzeszało ono wówczas 31 członków i organizowało prócz wyścigów kolarskich także konkursy zręcznościowe w jeździe na rowerze oraz wycieczki krajoznawcze. Rowery stały się tak popularne w Pułtusku, że dostrzeżono potrzebę wprowadzenia specjalnych regulacji dotyczących posiadania i poruszania się tych machin.

 

Pułtuskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne zaprezentowało tłumaczenie przepisów ruchu drogowego dla rowerów i samochodów (automatycznych powozów) wprowadzone w 1912 r. przez gubernatora warszawskiego Siemiona Korfa w mieście Pułtusku. Charakterystyczne, że całą niemal uwagę poświęcono rowerom, natomiast samochody, które niezwykle rzadko pojawiały się na ulicach miasta, potraktowano jako rodzaj powozu – tyle że bez konia. Wielu zapewne zdziwi fakt, że rowery trzeba było zarejestrować w magistracie (za opłatą) i musiały mieć tabliczkę z numerem rejestracyjnym. Nauka jazdy odbywała się na cyklodromach, które zajmowały się również wypożyczaniem rowerów.

 

Zarządzenie o porządku jazdy na rowerach i automatycznych powozach w mieście Pułtusku w guberni warszawskiej z 19 lutego 1912 roku

§ 1

Zezwala się na jazdę rowerami i automatycznymi powozami po wszystkich ulicach i placach miasta.

§ 2

Zezwala się na jazdę po ulicach miasta tylko na rowerach dwu i trójkołowych. UWAGA: dopuszcza się jazdę na tandemach nie więcej niż trzyosobowych.

§ 3

Osoba, która chce uzyskać prawo jazdy po drogach na rowerze lub automatycznym powozie, zwraca się z podaniem do naczelnika powiatu, za którego rozporządzeniem magistrat wyposaży składającego podanie, po opłacie przepisowego podatku, w numer rejestracyjny przytwierdzany z tyłu siodełka.

§ 4

Przy jeździe po mieście każdy rowerzysta jest zobowiązany mieć numer rejestracyjny z odpowiedniego roku, dzwonek, a jednocześnie z zapaleniem ulicznych latarni – zapalaną latarnię. UWAGA: 1. Zabrania się używania papierowych latarni. 2. Każdy rowerzysta musi być wyposażony we w pełni sprawny hamulec.

§ 5

Jazda w mieście na rowerze jest dozwolona tylko z szybkością 12 wiorst na godzinę [ok. 12,6 km/h]

§ 6

Jadący na rowerze są zobowiązani do zatrzymania się na pierwsze żądanie policji.

§ 7

Jadący rowerem są zobowiązani do trzymania się prawej strony, a przy wyprzedzaniu pieszych albo powozu, tak samo jak przy zbliżeniu się do przechodzącego ulicą pieszego lub do skrzyżowania ulic, są zobowiązani do zahamowania i zawczasu zadzwonienia dzwonkiem.

§ 8

Przy spotkaniu procesji, konduktu pogrzebowego lub oddziału wojskowego, a także w miejscach dużego skupienia ludzi i powozów, rowerzysta musi zejść z roweru i prowadzić go w rękach.

§ 9

W wypadku spłoszenia się konia z powodu pojawienia się rowerzysty ten ostatni jest zobowiązany do zejścia z roweru i w miarę możliwości ukrycia go przed przerażonym koniem.

§ 10

Przy wspólnej jeździe na rowerach kilku osób muszą one jechać w odstępie co najmniej jednego sążnia [ok. 2,1 m].

§ 11

Zabrania się jazdy po mieście w ubraniu wyścigowym i bez kurtki, tak samo jak używania podczas jazdy ubrań zwracających na siebie uwagę.

§ 12

Zabrania się jeździć na rowerach i prowadzić je w rękach na trotuarach i chodnikach, skwerach, ogrodach.

§ 13

Zabrania się jeździć na wyścigi i ściągać ręce z kierownika a nogi z pedałów.

§ 14

Wojskowi podlegają niniejszemu zarządzeniu na zasadach ogólnych. UWAGA: Niższym rangą żołnierzom oddziałów rowerowych, oficerom prowadzącym te oddziały i gońcom wydziału pocztowo-telegraficznego zezwala się jeździć po mieście w celach służbowych bez tablicy rejestracyjnej.

§ 15

Osoba utrzymująca tor rowerowy (cyklodrom) zobowiązana jest wystarać się u naczelnika powiatu o pozwolenie na jego prowadzenie i dokładnie wypełniać poniższe zasady dotyczące porządku urządzenia i utrzymania torów rowerowych (cyklodromów), a mianowicie: a) tor rowerowy musi być dobrze ubity i mieć równą powierzchnię w pełni bezpieczną do jazdy. Przedmioty znajdujące się w bliskości toru muszą być zabezpieczone, ażeby nie stanowiły niebezpieczeństwa dla jazdy. Dla ćwiczenia się w jeździe po nierównościach dopuszcza się urządzenie z boku toru górek i pochyłości, b) tor może być otwarty od godziny 6 rano do 10 wieczorem. Z nastaniem zmierzchu musi być odpowiednio oświetlony c) jazda po torze jest możliwa tylko w jednym kierunku, przy czym dla jazd ćwiczebnych (z przewodnikiem) musi być wydzielone osobne bezpieczne miejsce wewnątrz albo z boku toru i d) rowery udostępniane do jazdy muszą być zawsze sprawne.

§ 16

Osoby utrzymujące tory na każdy rower wypożyczany do jazdy po mieście muszą wykupić z magistratu tabliczkę rejestracyjną. Wypożyczenie roweru zaznacza się w odrębnej księdze z podaniem czasu wydania i zwrotu roweru, numeru rejestracyjnego oraz nazwiska i adresu jeźdźca. Wypożyczany rower musi w pełni spełniać wymogi § 4 niniejszego zarządzenia. UWAGA: Wspomniane księgi wpisu wypożyczanych rowerów muszą być udostępniane policjantom na pierwsze ich żądanie.

§ 17

Osoby winne naruszenia niniejszego zarządzenia podlegają sądowej odpowiedzialności.

§ 18

Niniejsze zarządzenie wchodzi w życie z chwilą jego opublikowania.

Warszawa, 19 lutego 1912 roku.

Gubernator baron Korf.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 29/08/2025 17:23
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do