Reklama

Tata na urlopie z dzieckiem? Coraz częściej

​​​​​​​Czy model rodzicielstwa w Polsce zmienia się? Powoli tak – wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ojcowie coraz chętniej angażują się w opiekę nad dziećmi. Pomogły w tym zmiany w prawie.

Jeszcze kilka lat temu zaledwie jedna na sto osób korzystających z urlopu rodzicielskiego to był mężczyzna. Tymczasem ten urlop jest na równi dla mamy, jak i taty dziecka. Rodzice mogą się nim elastycznie dzielić. Obecnie robią to częściej. W pierwszych czterech miesiącach bieżącego roku w województwie mazowieckim już ponad 9 proc. osób na urlopie rodzicielskim to byli ojcowie. W tym okresie na urlopie przebywało 2,9 tys. mężczyzn w regionie. Nadal niewiele, ale jest to krok w stronę równości rodzicielskiej.

Pomogło wdrożenie w Polsce unijnej dyrektywy work-life balance. Około dwa lata temu urlop rodzicielski wydłużył się o 9 tygodni i jest to część, którą może wykorzystać tylko drugi opiekun dziecka. Jeśli tego nie zrobi, jego część przepada.

Od kilkunastu lat do dyspozycji taty jest też dwutygodniowy urlop ojcowski. Cieszy się sporym zainteresowaniem. Na Mazowszu od stycznia do kwietnia skorzystało z niego ponad 7 tys. ojców.

Liczba ojców korzystających z tego świadczenia pozostaje wysoka. Od momentu wejścia w życie dyrektywy work-life balance ten odsetek przekracza 60 proc. ogółu mężczyzn, którym urodziło się dziecko – zaznacza wiceprezes ZUS Mariusz Jedynak.

Co można zrobić, by dalej zwiększać udział mężczyzn w opiece nad dziećmi? Zdaniem Karoliny Andrian, członkini zarządu Fundacji Share the Care, która promuje równość rodzicielską, kluczowa jest edukacja.

Chodzi o zwiększenie świadomości prawnej rodziców. Trzeba też pokazywać, jakie to przynosi korzyści opiekunom, dzieciom, społeczeństwu i całej gospodarce. 56 procent Polaków deklaruje, że preferuje partnerski model rodziny, potrzebujemy zmian, które umożliwią jego realizację w życiu. Kolejna ważna kwestia to zachęcenie pracodawców do stosowania elastycznych form pracy – podkreśla Andrian.

ZUS i Fundacja Share The Care prowadzą wspólnie kampanię „Równi w domu – Równi w pracy. To się wszystkim opłaca”. Jej częścią jest raport, który podsumowuje m.in. zmiany, jakie zaszły w Polsce od czasu wdrożenia dyrektywy work-life balance. Więcej na stronie: zus.pl i w raporcie.

 

Źródło - Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 23/06/2025 11:12
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do