Reklama

Posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

23/07/2010 12:04

W dniu 20 lipca br. o godz. 10.00 w Sali Rady Powiatu odbyło się pod przewodnictwem Andrzej Doleckiego – Starosty Pułtuskiego posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, która została powołana w trybie art. 38 a Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn.zm.). Jednym z głównych zadań Komisji jest opiniowanie pracy organów gmin, służb, inspekcji i straży w zakresie realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa.

 

W Posiedzeniu uczestniczyli Członkowie Komisji oraz zaproszeni goście: Leszek Zaremba – Prokurator Rejonowy w Pułtusku, mł. inspektor Krzysztof Chodyna – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji, Krzysztof Lewandowski - Naczelnik Sekcji Prewencji KPP Policji, Sławomir Biesiekierski –Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, Robert Dynak - Dyrektor Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, Kazimierz Strzyżewski Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, Mirosław Wiącek- Starszy Inspektor Straży Miejskiej w Pułtusku, Grzegorz Śniadowski – Kierownik Nadzoru Wodnego, Janusz Pawlak - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Cezary Rzepnicki – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w Pułtusku, Ewelina Morawska – Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Jadwiga Woś- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Sylwia Kilanowska – Sekretarz Komisji - Wydział Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Pułtusku.
Spotkanie poświęcone było ocenie stanu realizacji zaleceń Wojewody Mazowieckiego w sferze bezpieczeństwa oraz współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży z organami samorządu terytorialnego w realizacji zadań z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, analizie stanu bezpieczeństwa na drogach, ocenie realizacji zadań ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej, rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci i młodzieży, podjęciu działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa letniego dzieci i młodzieży nad wodą, na placach zabaw oraz promowaniu akcji, kampanii oraz działań edukacyjnych propagujących bezpieczne zachowania w okresie wakacyjnym.
Zgodnie z rocznym planem pracy Komisji kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży przedłożyli Staroście półroczne sprawozdania z realizacji w/w zadań, które po analizie zostały zatwierdzone przez Członków Komisji. Na spotkaniu poruszono m.in. kwestie związane z poprawą stanu bezpieczeństwem w miejscach letniego wypoczynku, a w szczególności na rzece Narew, w tym na plaży miejskiej w Pułtusku i innych kąpieliskach w powiecie pułtuskim.

 

Członkowie Komisji i zaproszeni goście zgłosili m.in. następujące wnioski: Krzysztof Chodyna Zastępca Komendanta Powiatowego Policji poinformował, że dzięki akcji prewencyjnej Policji w powiecie pułtuskim odnotowuje się wzrost poziomu bezpieczeństwa, a zwłaszcza na drogach, w miejscach letniego wypoczynku oraz placach zabaw dla dzieci. W ramach akcji „Bezpieczne Wakacje” służby Policji już przed okresem wakacyjnym prowadziły w szkołach kampanię informacyjną wśród dzieci i młodzieży na temat bezpiecznych zachowań w czasie letniego wypoczynku. Patrole Policji szczególną uwagę zwracają na dzieci pozostawione bez opieki nad wodą oraz w porze nocnej na ulicy.
Sławomir Biesiekierski - Powiatowy Inspektor Sanitarny po przeprowadzeniu w czerwcu i lipcu br. badań kontrolnych piaskownic, zwrócił się z prośbą do Staży Miejskiej aby kontrolowała osiedlowe place zabaw, w których przebywają dzieci oraz apelowała do zarządców tych obiektów o właściwe ich zabezpieczenie, w szczególności przed odchodami zwierząt.
Przedstawiciel WOPR zwrócił się z prośbą o zwiększenie ilości wspólnych patroli wodnych Policji, WOPR i Straży Miejskiej w szczególności w dni wolne od pracy. Przedstawiciel MOSIR oraz Dyrektor PCZK stwierdzili, że niezbędne jest monitorowanie i nadzorowanie przez Policję szybkości poruszania się jednostek pływających w rejonach oznaczonych znakami ograniczenia prędkości.
Robert Dynak - Dyrektor Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, powołując się na obowiązujące przepisy, zwrócił się z prośbą do gmin, służb, inspekcji i straży o niezwłoczne przekazywanie informacji do PCZK o zaistniałych sytuacjach kryzysowych oraz innych zdarzeniach, które powodują nadzwyczajne zagrożenia bezpieczeństwa dla ludzi i środowiska. Podał przykład, że w czasie ostatnich katastrofalnych opadów jakie miały miejsce w dniu 2 i 3 czerwca br. - podczas których doszło m.in. do obsunięcia się skarpy na ul. Baltazara w Pułtusku - istniały przypadki, że niektóre służby, w tym miejskie, podczas monitorowania stanu zagrożenia na administrowanym terenie, nie przekazywały we właściwym czasie do PCZK informacji o zagrożeniach i podjętych działaniach związanych z usunięciem ich skutków. Sytuacja ta powodowała utrudnienia w obiegu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz w dysponowaniu właściwych służb. Zaznaczył, że PCZK jest całodobową służbą dyżurną Starosty, której zadania reguluje art. 18 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 z późn.zm), stąd też PCZK nie ma ustawowych uprawnień do bezpośredniego reagowania i usuwania skutków zagrożeń, które leżą w kompetencjach organów gmin i innych służb. Zatem właściwym organem zarządzania kryzysowego I instancji, który jest odpowiedzialny za kierowanie monitorowaniem, reagowaniem oraz usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy jest Burmistrz Pułtuska oraz Wójtowie Gmin (art. 19, art. 20, art. 21 cyt. ustawy o zarządzaniu kryzysowym).
Członkowie Komisji podkreślili konieczność modernizacji i remontu kładki dla pieszych prowadzącej na osiedle Popławy oraz ze względów bezpieczeństwa przechodniów monitorowania przez Straż Miejską i Policję zakazu użytkowania kładki do czasu przeprowadzenia remontu.
Spotkanie podsumował Przewodniczący Komisji – Andrzej Dolecki, który podziękował wszystkim służbom oraz Członkom Komisji za działania na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zaangażowanie na potrzeby akcji „Bezpieczne Wakacje”. Podkreślił, że dzięki działaniom prewencyjnych służb powiatowych i gminnych do chwili obecnej nie odnotowano wypadków utonięć wśród dzieci i młodzieży. Zaznaczył, że w działaniach na potrzeby bezpieczeństwa niezbędne jest ścisłe współdziałanie służb i wymiana informacji o zagrożeniach . Przypomniał wszystkim organom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo w powiecie pułtuskim o konieczności realizacji wytycznych Wojewody Mazowieckiego w tym zakresie oraz współdziałania i przekazywania informacji o zdarzeniach nadzwyczajnych do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Pułtusku.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do