
W dniu 20 lipca br. o godz. 10.00 w Sali Rady Powiatu odbyło się pod przewodnictwem Andrzej Doleckiego – Starosty Pułtuskiego posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, która została powołana w trybie art. 38 a Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn.zm.). Jednym z głównych zadań Komisji jest opiniowanie pracy organów gmin, służb, inspekcji i straży w zakresie realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa.
W Posiedzeniu uczestniczyli Członkowie Komisji oraz zaproszeni goście: Leszek Zaremba – Prokurator Rejonowy w Pułtusku, mł. inspektor Krzysztof Chodyna – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji, Krzysztof Lewandowski - Naczelnik Sekcji Prewencji KPP Policji, Sławomir Biesiekierski –Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, Robert Dynak - Dyrektor Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, Kazimierz Strzyżewski Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych, Mirosław Wiącek- Starszy Inspektor Straży Miejskiej w Pułtusku, Grzegorz Śniadowski – Kierownik Nadzoru Wodnego, Janusz Pawlak - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Cezary Rzepnicki – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w Pułtusku, Ewelina Morawska – Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Jadwiga Woś- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Sylwia Kilanowska – Sekretarz Komisji - Wydział Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Pułtusku.
Spotkanie poświęcone było ocenie stanu realizacji zaleceń Wojewody Mazowieckiego w sferze bezpieczeństwa oraz współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży z organami samorządu terytorialnego w realizacji zadań z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, analizie stanu bezpieczeństwa na drogach, ocenie realizacji zadań ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej, rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci i młodzieży, podjęciu działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa letniego dzieci i młodzieży nad wodą, na placach zabaw oraz promowaniu akcji, kampanii oraz działań edukacyjnych propagujących bezpieczne zachowania w okresie wakacyjnym.
Zgodnie z rocznym planem pracy Komisji kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży przedłożyli Staroście półroczne sprawozdania z realizacji w/w zadań, które po analizie zostały zatwierdzone przez Członków Komisji. Na spotkaniu poruszono m.in. kwestie związane z poprawą stanu bezpieczeństwem w miejscach letniego wypoczynku, a w szczególności na rzece Narew, w tym na plaży miejskiej w Pułtusku i innych kąpieliskach w powiecie pułtuskim.
Członkowie Komisji i zaproszeni goście zgłosili m.in. następujące wnioski: Krzysztof Chodyna Zastępca Komendanta Powiatowego Policji poinformował, że dzięki akcji prewencyjnej Policji w powiecie pułtuskim odnotowuje się wzrost poziomu bezpieczeństwa, a zwłaszcza na drogach, w miejscach letniego wypoczynku oraz placach zabaw dla dzieci. W ramach akcji „Bezpieczne Wakacje” służby Policji już przed okresem wakacyjnym prowadziły w szkołach kampanię informacyjną wśród dzieci i młodzieży na temat bezpiecznych zachowań w czasie letniego wypoczynku. Patrole Policji szczególną uwagę zwracają na dzieci pozostawione bez opieki nad wodą oraz w porze nocnej na ulicy.
Sławomir Biesiekierski - Powiatowy Inspektor Sanitarny po przeprowadzeniu w czerwcu i lipcu br. badań kontrolnych piaskownic, zwrócił się z prośbą do Staży Miejskiej aby kontrolowała osiedlowe place zabaw, w których przebywają dzieci oraz apelowała do zarządców tych obiektów o właściwe ich zabezpieczenie, w szczególności przed odchodami zwierząt.
Przedstawiciel WOPR zwrócił się z prośbą o zwiększenie ilości wspólnych patroli wodnych Policji, WOPR i Straży Miejskiej w szczególności w dni wolne od pracy. Przedstawiciel MOSIR oraz Dyrektor PCZK stwierdzili, że niezbędne jest monitorowanie i nadzorowanie przez Policję szybkości poruszania się jednostek pływających w rejonach oznaczonych znakami ograniczenia prędkości.
Robert Dynak - Dyrektor Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, powołując się na obowiązujące przepisy, zwrócił się z prośbą do gmin, służb, inspekcji i straży o niezwłoczne przekazywanie informacji do PCZK o zaistniałych sytuacjach kryzysowych oraz innych zdarzeniach, które powodują nadzwyczajne zagrożenia bezpieczeństwa dla ludzi i środowiska. Podał przykład, że w czasie ostatnich katastrofalnych opadów jakie miały miejsce w dniu 2 i 3 czerwca br. - podczas których doszło m.in. do obsunięcia się skarpy na ul. Baltazara w Pułtusku - istniały przypadki, że niektóre służby, w tym miejskie, podczas monitorowania stanu zagrożenia na administrowanym terenie, nie przekazywały we właściwym czasie do PCZK informacji o zagrożeniach i podjętych działaniach związanych z usunięciem ich skutków. Sytuacja ta powodowała utrudnienia w obiegu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz w dysponowaniu właściwych służb. Zaznaczył, że PCZK jest całodobową służbą dyżurną Starosty, której zadania reguluje art. 18 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 z późn.zm), stąd też PCZK nie ma ustawowych uprawnień do bezpośredniego reagowania i usuwania skutków zagrożeń, które leżą w kompetencjach organów gmin i innych służb. Zatem właściwym organem zarządzania kryzysowego I instancji, który jest odpowiedzialny za kierowanie monitorowaniem, reagowaniem oraz usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy jest Burmistrz Pułtuska oraz Wójtowie Gmin (art. 19, art. 20, art. 21 cyt. ustawy o zarządzaniu kryzysowym).
Członkowie Komisji podkreślili konieczność modernizacji i remontu kładki dla pieszych prowadzącej na osiedle Popławy oraz ze względów bezpieczeństwa przechodniów monitorowania przez Straż Miejską i Policję zakazu użytkowania kładki do czasu przeprowadzenia remontu.
Spotkanie podsumował Przewodniczący Komisji – Andrzej Dolecki, który podziękował wszystkim służbom oraz Członkom Komisji za działania na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zaangażowanie na potrzeby akcji „Bezpieczne Wakacje”. Podkreślił, że dzięki działaniom prewencyjnych służb powiatowych i gminnych do chwili obecnej nie odnotowano wypadków utonięć wśród dzieci i młodzieży. Zaznaczył, że w działaniach na potrzeby bezpieczeństwa niezbędne jest ścisłe współdziałanie służb i wymiana informacji o zagrożeniach . Przypomniał wszystkim organom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo w powiecie pułtuskim o konieczności realizacji wytycznych Wojewody Mazowieckiego w tym zakresie oraz współdziałania i przekazywania informacji o zdarzeniach nadzwyczajnych do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Pułtusku.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie