Decyzja o zakończeniu aktywności zawodowej należy wyłącznie do seniora, który osiągnął już wiek emerytalny i spełnia warunki formalne do przejścia na emeryturę. Aby otrzymać świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku. Onet wyjaśnia, jak krok po kroku ubiegać się o emeryturę.
W jaki sposób poinformować ZUS o zamiarze przejścia na emeryturę?
Zainteresowany senior musi dostarczyć do ZUS formularz EMP, czyli wniosek o emeryturę, który wypełnić można samodzielnie lub skorzystać z pomocy doradcy emerytalnego w placówce ZUS. Formularz wymaga podania podstawowych danych osobowych, takich jak imię, nazwisko, numer PESEL oraz adres zamieszkania. Należy również wskazać preferowany sposób obliczenia emerytury oraz zaznaczyć, czy wnioskodawca pobiera już inne świadczenia lub złożył o nie wniosek - tłumaczy Onet.
Formularz EMP można dostarczyć do ZUS na trzy różne sposoby:
Wraz z formularzem EMP należy złożyć formularz ERP-6, który zawiera informacje o okresach składkowych i nieskładkowych. Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty potwierdzające przebieg zatrudnienia i wysokość zarobków. Wśród nich m.in. świadectwa pracy i zaświadczenia od pracodawców, zaświadczenia z uczelni wyższych potwierdzające okres nauki oraz dokumenty dotyczące urlopów macierzyńskich i wychowawczych.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma 30 dni na wydanie decyzji w sprawie emerytury. Dokument ten zawiera informacje o wysokości przyznanego świadczenia oraz terminie jego wypłaty. Planując moment przejścia na emeryturę, warto wziąć pod uwagę coroczną waloryzację składek na kontach i subkontach emerytalnych, przeprowadzaną przez ZUS w czerwcu.
Więcej informacji - TUTAJ
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie