
Ogromna prędkość. Zajmowanie całej szerokości chodników. Jazda slalomem, w parach na jednej maszynie. Niekontrolowane wybuchy emocji. Nawoływania. Krzyki. Wystraszeni przechodnie. Uciekające przez zderzeniem mamy z dziećmi. Szukające bezpiecznego azylu osoby mające problemy z chodzeniem. Informacje docierające z mediów o wypadkach śmiertelnych… To nie kiepski scenariusz serialu sensacyjnego, a codzienność mieszkańców Pułtuska. Wszystkiemu winne są – przez niektóre witane z radością, przez innych z wrogością – hulajnogi.
„Jedzą, piją, lulki palą, tańce, hulanki swawola (…) ledwie miasta nie rozwalą – można byłoby sparafrazować mistrza Mickiewicza przechadzając się niejednokrotnie uliczkami miasta. Ręka w górę, kto nie miał „przyjemności” spotkania się oko w oko z pułtuską rozpędzoną hulajnogą i jej kierowcą, który zapomniał, że pierwszeństwo na chodniku bezwzględnie ma pieszy (art. 33 Prawa o ruchu drogowym). Nie chcemy generalizować, że wszyscy kierujący nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego, niestety tych „dobrych” wielbicieli hulajnóg na swojej drodze spotkaliśmy zdecydowanie mniej.
Dobrego PR-u nie „robią” hulajnogom – niemal codzienne – informacje w mediach o kolejnych wypadkach (także śmiertelnych) z ich udziałem. „Nastolatek kierował hulajnogą elektryczną i nie ustąpił pierwszeństwa”, „Jechali jedną hulajnogą, dwaj 14-latkowie trafili do szpitala!”, „W Mircu dziecko przewróciło się na hulajnodze. Na miejscu śmigłowiec LPR”, „Tragiczny wypadek na hulajnodze. Lekarze apelują o zmiany”, „ Lekarzom nie udało się uratować życia nastolatki, która przed świętami wywróciła się jadąc z 15-letnim chłopcem hulajnogą elektryczną. Jechali bez kasków, przerobioną hulajnogą i przy 70 km/h chcieli pokonać zakręt”, „Tragiczny wypadek 39-latka jadącego hulajnogą elektryczną” – to zaledwie kilka z wielu prasowych doniesień o wypadkach na terenie Polski.
To, że problem związany z hulajnogami i bezpieczeństwem pieszych jest poważny, dostrzegli pułtuscy urzędnicy. Zapowiedzieli działania kończące bezkarność piratów drogowych.
– Jeśli chodzi o hulajnogi na mieście kontaktowałam się z Komendą Powiatową Policji w Pułtusku. Z Komendantem. Prosiłam o interwencję – zapewniła Beata Jóźwiak, Burmistrz Miasta Pułtusk podczas Sesji Rady Miasta 22 maja br.
Burmistrz poinformowała, że policja zamieściła na swojej stronie internetowej apel do użytkowników sprzętu o właściwe z niego korzystanie.
– Komendant przekazał mi informację, że są wzmożone kontrole. Policjanci stosują mandaty, upomnienia różnego rodzaju, zwracają na to szczególną uwagę. Obiecał, że jeszcze bardziej wzmogą nacisk na bezpieczeństwo – dodała burmistrz.
Policja ma m.in. zwracać uwagę na posiadanie przez kierujących kasku. Ma być konsekwentna w działaniach, karać i upominać łamiących prawo.
26 maja 2025 r. pułtuscy mundurowi opublikowali apel dotyczący zasad bezpieczeństwa, zgodnie z którymi muszą postępować korzystający z elektrycznych hulajnóg.
– Coraz więcej na polskich drogach można zauważyć użytkowników hulajnóg elektrycznych. Spowodowane jest to szybkim poruszaniem się po zakorkowanych drogach. Pamiętajmy jednak o zachowaniu zdrowego rozsądku i przestrzeganiu przepisów ruchu drogowego – informuje KPP w Pułtusku.
Policjanci piszą, że „hulajnogą elektryczną jest pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Jakie uprawnienia należy posiadać, aby poruszać się hulajnogą elektryczną?
Hulajnogą elektryczną może kierować osoba, która spełnia kryteria:
Jaki obowiązki ma kierujący hulajnogą elektryczną?
PAMIĘTAJMY!!! W momencie, gdy nie ma wydzielonej drogi dla rowerów, bądź pasa ruchu dla rowerów kierujący może wyjątkowo korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, w przypadku gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h z zachowaniem następujących zasad:
Kierującemu hulajnogą zakazuje się:
Gdzie należy parkować hulajnogę?
Na chodniku dopuszcza się postój w miejscu do tego przeznaczonym, natomiast gdy nie ma takiego miejsca wyznaczonego – należy pozostawić urządzenie jak najbardziej zewnętrznej krawędzi chodnika, która jest najbardziej oddalona od jezdni, jednak równolegle do tej krawędzi, pod warunkiem, że nie obowiązuje zakaz postoju lub zatrzymywania się, a także szerokość chodnika pozostawiona dla pieszych nie jest mniejsza niż 1,5 metra”.
Oby wdrażanie zasad w życie było tak „quick”, jak szybkie są miejskie hulajnogi elektryczne „Quick”, i tak samo łatwe w przyswajaniu, jak jazda na nich – „Stań na hulajnodze i odepchnij się nogą od podłoża, następnie naciśnij manetkę po prawej stronie kierownicy. Jedź i ciesz się wolnością – instruuje nas aplikacja Quick.
Dodalibyśmy jeszcze „i zadbaj o bezpieczeństwo”. Swoje i wszystkich użytkowników dróg.
…a może niedługo wejdzie w życie odgórny zakaz poruszana się hulajnogami po chodnikach?
Warto bowiem wspomnieć, że 27 marca 2025 roku do Sejmu wpłynęła Petycja w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej w zakresie przepisów dotyczących ruchu drogowego – Nr BKSP-155-X-477/25. 2 kwietnia skierowano ją do Komisji do Spraw Petycji.
Jej autor domaga się zaostrzenia przepisów dotyczących elektrycznych hulajnóg i rowerów – m.in. zakazu jazdy po chodnikach, ograniczenia prędkości do 15 km/h na ścieżkach rowerowych w terenie zabudowanym.
„Chodniki i inne miejsca przeznaczone do ruchu pieszego, stały się dużo mniej bezpieczne od jezdni. Dla zwiększenia bezpieczeństwa i poczucia normalności, ruch w miejscach dla pieszych i na ścieżkach rowerowych wymaga pilnie ograniczeń prawnych! Trzeba zwrócić pieszym chodniki. Wszystkim pieszym, ale przede wszystkim osobom starszym, osobom z niepełnosprawnościami, opiekunom dzieci i samym dzieciom. Takiego zagrożenia życia i zdrowia jak jest obecnie dalej być nie może” – czytamy w dokumencie.
Jakie są efekty wzmożonych policyjnych kontroli kierowców hulajnóg w Pułtusku i czy petycja wejdzie w życie – będziemy w tych sprawach trzymać rękę na pulsie, a „hulajnogowiczom” , „hulajnogom”, „hulajnogistom” (nawet językoznawcy nie określili jeszcze poprawnej nazwy użytkownika hulajnóg) radzimy trzymać nogę na hamulcu, a głowę w kasku i na karku…
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie