Reklama

Podczas konferencji „Piwo na fali zmian” przedstawiciele branży piwowarskiej przekonywali, że rynek piwa ewoluuje

23/02/2025 14:21

Podkreślano wzrost zainteresowania piwem bezalkoholowym oraz zmiany w modelu spożycia alkoholu. Ale czy naprawdę pijemy mniej? A może to jedynie sprytnie skonstruowana narracja, która ma odwrócić uwagę od kluczowego problemu?

Piwo od lat jest przedstawiane jako „lekki” alkohol, który rzekomo nie stanowi większego zagrożenia. W rzeczywistości to właśnie ono dominuje w strukturze spożycia alkoholu w Polsce.

Piwo bezalkoholowe pod ostrzałem. Bo to też piwo, które łatwiej kupić niż owoce.

Podczas konferencji prasowej “Piwo na fali zmian” starano się przedstawić branżę piwną jako odpowiedzialnego uczestnika rynku, który dostosowuje się do zmieniających się trendów i dba o zdrowie społeczeństwa. Wskazywano na rosnącą popularność piwa 0,0% oraz na ograniczenie spożycia alkoholu wśród młodszych pokoleń.

“Segment 0,0% jest nadzieją na poprawę wyników w branży piwowarskiej.” – mówił wprost na konferencji prasowej “Piwo na fali zmian” prezes Kompanii Piwowarskiej Igor Tikhonov.

Jednak rzeczywistość jest inna. Piwo wciąż jest wszechobecne – od reklam telewizyjnych, przez wydarzenia sportowe, aż po sklepowe promocje. Jego spożycie pozostaje na wysokim poziomie, a łatwa dostępność sprawia, że wielu ludzi traktuje je jak zwykły napój, a nie alkohol.

“Szczególnie niebezpieczne są takie postulaty, które pod pretekstem walki o zdrowie publiczne, zmierzają do zmiany struktury spożycia alkoholu w Polsce. Mam tu na myśli np. propozycję wprowadzenia urzędowych cen minimalnych na takim poziomie, który spowodowałby 40-50-procentową podwyżkę cen piwa” – stwierdził podczas konferencji prasowej “Piwo na fali zmian” Dyrektor Generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Bartłomiej Morzycki.

Branża piwna chętnie mówi o odpowiedzialnym marketingu, ale nie rezygnuje z technik, które od lat przyciągają nowych konsumentów. W reklamach nadal pojawiają się znane twarze, sportowcy czy odniesienia do aktywnego stylu życia. Piwo jest przedstawiane jako niegroźny dodatek do spotkań towarzyskich, a piwo bezalkoholowe sprytnie wykorzystuje lukę w przepisach, by wciąż obecne były skojarzenia z jego procentowym odpowiednikiem.

Czy naprawdę mamy do czynienia z ograniczeniem dostępności, skoro piwo można kupić wszędzie?

Mimo deklaracji branży piwnej, że konsumpcja alkoholu jest bardziej świadoma, piwo nadal jest dostępne niemal w każdym sklepie spożywczym, na stacjach benzynowych, w kioskach, a nawet w punktach sprzedaży przy trasach turystycznych. W przeciwieństwie do mocniejszych alkoholi, które często podlegają większym restrykcjom, piwo można nie tylko kupić praktycznie wszędzie, ale i o każdej porze dnia. To sprawia, że łatwość jego nabycia nie różni się od zakupu codziennych produktów spożywczych.

Dodatkowo, wiele małych sklepów oferuje piwo w lodówkach tuż przy kasach, co sprawia, że jest ono pierwszą rzeczą, jaką klient widzi podczas zakupów. To celowy zabieg, który zwiększa sprzedaż i zachęca do impulsywnych decyzji. W takiej sytuacji trudno mówić o spadku znaczenia piwa – raczej o coraz bardziej wyrafinowanych metodach jego promocji.

Piwo nadal królem rynku. Także wśród młodzieży

Mimo narracji o spadku spożycia alkoholu, piwo wciąż pozostaje dominującym napojem alkoholowym w Polsce. Statystyki są jednoznaczne – Polacy wypijają rocznie 93 litry piwa na osobę​. Nawet jeśli liczby te delikatnie spadają, to nie oznacza to realnej zmiany nawyków. Spożycie piwa wciąż jest wyższe niż w przypadku innych alkoholi, a branża piwna skutecznie minimalizuje wpływ regulacji poprzez działania marketingowe i szeroką dostępność produktu.

Nie można również zapominać o tym, że piwo często jest spożywane w sposób niekontrolowany – na festiwalach, koncertach, stadionach czy prywatnych spotkaniach. O ile zakup mocniejszych trunków wymaga większej rozwagi, o tyle piwo jest traktowane jako coś niewinnego, co można pić bez większych konsekwencji. Tymczasem to właśnie ono często prowadzi do uzależnienia i problemów zdrowotnych, a także – niestety – jest podstawowym produktem związanym z inicjacją alkoholową młodzieży.

“Alkohol jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych substancji psychoaktywnych wśród młodzieży szkolnej – 80 proc. nastolatków w wieku 15-16 lat piło alkohol i to głównie piwo, a ponad 30 proc. doświadczyło stanu upojenia.” – to smutna konkluzja raportu Instytutu Człowieka Świadomego.

Czy nadszedł czas na regulacje? Olga Legosz składa w Sejmie petycję w sprawie zakazu reklamy alkoholu

Zakaz reklamy alkoholu to jedno z najskuteczniejszych narzędzi ograniczających spożycie. Petycja aktywistki i influenserki Olgi Legosz zebrała niemal 50 tys. podpisów​, co pokazuje, że społeczeństwo ma dość nachalnej promocji alkoholu. W innych krajach takie regulacje przyniosły realne korzyści. Na Litwie po zakazie reklam spożycie alkoholu spadło o 20 proc​, co pokazuje, że skuteczne działania mogą przynieść pozytywne efekty społeczne.

“W opinii wielu konsumentów ale i sprzedawców, piwo przestało być alkoholem. Doszliśmy do absurdu, w którym dyskonty spożywcze wydając gazetki sprzedażowe oddzielnie dedykowane alkoholom i produktom spożywczym, piwo umieszczają w sekcji spożywczej.” – to jeden z argumentów w petycji przesłanej do Sejmu.

Jeśli rząd rzeczywiście chce wpłynąć na poziom konsumpcji alkoholu w Polsce, powinien wprowadzić surowsze regulacje dotyczące reklamy i dostępności piwa. Inaczej kolejne konferencje branżowe będą jedynie próbą poprawienia wizerunku sektora, który w rzeczywistości nadal nie podejmuje realnych działań na rzecz ograniczenia spożycia alkoholu. A ucierpią na tym, bezpośrednio i pośrednio, wszystkie Polki i wszyscy Polacy.

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom Aktualizacja: 25/02/2025 18:02
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do