Reklama

Zakończono realizację projektu pn. Dostępny samorząd – granty

02/11/2023 15:09

We wrześniu 2023 r. zakończyła się realizacja projektu pt. „Poprawa dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w budynku Starostwa Powiatowego w Pułtusku”.

Realizacja przedsięwzięcia była możliwa dzięki podpisaniu przez Powiat Pułtuski w grudniu 2022 r. umowy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o powierzenie grantu w ramach projektu pozakonkursowego pn.: „Dostępny samorząd – granty” realizowanego przez PFRON w ramach: Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) na lata 2014 – 2020 Osi Priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

Celem zawartej umowy było wdrożenie w Starostwie Powiatowym w Pułtusku rozwiązań architektonicznych, informacyjno-komunikacyjnych i cyfrowych, mających na celu poprawę warunków do korzystania z usług oferowanych przez Urząd i dostosowanie ich do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

Kwota pozyskanego grantu na realizację projektu, zgodnie z umową wyniosła 100 000,00 zł, z czego dofinansowanie UE – 84 280,00 zł, ze środków dotacji celowej – 15 720,00 zł.

Dotychczas w budynku Urzędu w ramach zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zamontowana była winda, wyznaczone jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych, przystosowana łazienka na parterze dla osób z niepełnosprawnościami, obniżona lada w kancelarii do obsługi osób niskorosłych oraz na wózkach inwalidzkich. Interesanci mieli również możliwość skorzystania z usług tłumacza języka migowego online.

Realizacja umowy z PFRON zapewniła możliwość podjęcia kolejnych, istotnych działań:

W zakresie dostępności architektonicznej:

- wyznaczono i oznakowano miejsca postojowe dla kobiet w ciąży, dla rodzin z dziećmi i dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowe miejsca znajdują się w bliskiej odległości od wejścia oznaczonego literą B, które jest najbardziej dogodne dla osób poruszających się na wózkach (brak progu);
- na obydwu klatkach schodowych zamontowano dodatkowe barierki oraz zapewniono ciągłość wszystkich poręczy na spocznikach. Na górnej poręczy umieszczone zostały tabliczki z informacjami w alfabecie Braille’a. Wszystkie osoby, niezależnie od wzrostu, dzięki zamontowanym pochwytom będą mogły w bezpieczniejszy i łatwiejszy sposób wejść na piętro lub zejść po schodach;
- schody wewnętrzne zostały oznakowane antypoślizgową żółto-czarną taśmą na krawędziach pierwszego i ostatnie stopnia każdego biegu, zarówno na stopnicy jak i podstopnicy, by były widoczne przy schodzeniu i wchodzeniu po schodach;
- wykonane zostały tabliczki z nazwami komórek organizacyjnych i numerami pokoi w kolorach kontrastujących ze sobą oraz w alfabecie Braille’a. Informacja wizualna i dotykowa została zamontowana na drzwiach po stronie klamki na wysokości 120 cm licząc od podłogi do dolnej krawędzi tabliczki;
- dostosowano tablice informacyjne do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami tj. zapewniono czytelną tzw. bezszeryfową i kontrastującą z tłem czcionkę;
- wykonane i zamontowane zostały dwie mapy tyflograficzne, po jednej na parter i pierwsze piętro. Tyflomapy zostały zaprojektowane z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących;
- zakupiono przewijak dla niemowląt;
- zakupiono krzesło ewakuacyjne wraz z pokrowcem ochronnym.

W zakresie dostępności cyfrowej:

- przeprowadzono audyt dostępności cyfrowej serwisów internetowych (w tym BIP) z wymaganiami ustawy o dostępności cyfrowej i standardu WCAG 2.1;
- dokonano poprawek na stronach wskazanych w toku audytu, żeby osoby ze szczególnymi potrzebami miały jeszcze lepszy komfort i możliwość w dotarciu do zamieszczanych tam treści.

W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej została zakupiona przenośna pętla indukcyjna, którą umieszczono w kancelarii Urzędu i właściwie oznakowano. Pętla indukcyjna może wspomagać słuch u osób niedosłyszących lub słabosłyszących korzystających z aparatu słuchowego i tym samym podnieść komfort komunikacji z innymi osobami.

Wszystkie działania były realizowane przy wsparciu eksperta udzielającego doradztwa dotyczącego prowadzenia działań na rzecz zapewnienia dostępności w zakresie realizacji przedsięwzięcia grantowego.

inf. Joanna Majewska, koordynator ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej
Wydział Organizacji i Nadzoru Starostwa Powiatowego w Pułtusku

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo pultusk24.pl




Reklama
Wróć do